Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1533840
Hej! Jag äger en V70n 2001 2,4T automat med bensinvärmare. En lågmilare på 13k mil.
Jag har haft problem med kylsystemet sedan jag köpte den för några månader sedan. När det blev riktigt kallt (-20) i vintras så varnade den om låg kylvätskenivå efter att värmaren hade gått en snabbis mellan två turer på kvällen. Jag tog in den på Meca som hävdade att en slang till värmaren satt löst. Problemet löst tänkte jag. Har funkat fint sedan dess!

Nu vart det under -15 igen för några dagar sedan och problemet återuppstår. Glykol-pöl under passagerarsidan på min uppfart. Jag märkte då att nivån ökade från MIN till strax över MAX bara genom att köra värmaren. När bilen sedan startas så började det välla upp glykol ur gröna locket. Sedan varnar bilen om låg kylvätskenivå.

Innan jag tagit reda på att vätskan rymde från expansionskärlet tog jag bilen till verkstad. Dom hissade upp bilen, plockade av någon plastkåpa kring rempaketet/vattenpumpen och konstaterade att remmen såg torr och fin ut och att det inte tydde på läckage därifrån. Så han rekommenderade ett nytt expansionskärlslock, ifall tryckventilen i locket pajat.

Sagt och gjort. Nytt, grönt expansionskärlslock. Men det blir fortfarande fläckar på backen. Det är som att värmaren bygger upp ett övertryck som resulterar i översvämning när bilen startas. Det är runt -10 nu. Det luktar inte avgaser ur kärlet vad jag vet. Ingen vitrök. Bilen har aldrig gått varm sedan dessa problem började uppenbara sig. Däremot kan det lukta lite lätt bränt kring bilen när jag kört upp för den långa och branta backen hem. Men det gjorde å andra sidan min gamla V70n (manuell) och polarens Audi (manuell) efter denna backe oxå.

Några tankar om vad som kan vara fel med kylsystemet?
#1533860
Har du en läcka någonstans så kommer kylvätska att tryckas ut under uppvärmningsfasen (eftersom volymen expanderar vid uppvärmning) och sen sugs luft in genom läckan när systemet kallnar. Så du fyller hela tiden på en luftficka i systemet i samma takt som avluftningen fortgår. Och en instängd luftficka kan i sin tur ge "fjädringseffekten"; att nivån hoppar upp när du tar av locket till exp-kärlet då motorn är varm.
Det är vanligt fel på gamla V70 mk 1 att o-ringarna som sitter på röranslutningarna till värmepaketet läcker. Likaså att värmepaketet i sig blir otätt lite här och var med tiden.. Kolla om det är blött under heltäckningsmattorna fram. På mk1 är det typiskt med glykolfläckar om man lyfter och tittar under gummimattan på förarsidan.
Om det bara blir översvämning då du kör värmaren skulle jag gissa att el-cirkulationspumpen inte fungerar så att vätskan kokar i värmaren..
#1533999
Stort tack för hjälpen. Det var fläckar på mattan… Fruset t.o.m. Enligt verkstaden är det ett sjutimmarsjobb att byta värmepaket & o-ringar… Pust.

Edit: tror fanken jag ger mig på att iaf byta o-ringarna själv. Hur fel kan det gå om man har några xtra o-ringar till hands, smetar på lite Permatex och arbetar lugnt och metodiskt? :-) Ska akta mig för att skada bromsljuskontakten bara. Det är tydligen en grej.
Senast redigerad av 1 Dikeskörarn, redigerad totalt 0 gånger.
#1534001
Dikeskörarn skrev: mån 13 mar 2023, 22:09 Det var fläckar på mattan… Fruset t.o.m. Enligt verkstaden är det ett sjutimmarsjobb att byta värmepaket & o-ringar… Pust.
Är det kylvätska så borde det ju inte vara fruset i och för sig.. är du säker på att det inte är från snö som följt med skorna? Är det kylvätska så avdunstar vattnet successivt och bara glykolen blir kvar. Blir blågrönt med kladdig känsla när man stryker handen över fläckarna
Kolla på youtube, där borde finnas instruktionsfilm hur man byter värmepaket. 7 timmar låter klart i överkant men det kanske är jobbigare på V70n än på min gamla mk 1..
#1534007
Dikeskörarn skrev: mån 13 mar 2023, 22:35 ... Grönt med glykoldoft. ..
Äsch, det låter inte riktigt som smältvatten.. :-)
Ett annat test jag gjorde var att lossa locket på exp-kärlet ett varv så det blev aningen otätt, varmkörde motorn, stängde av och drog fast locket.
Väntade något tiotal minuter och lyssnade inne i kupén medan motorn svalnade.
Och jodå, det hördes svaga sörplande ljud när luft sögs in vid o-ringarna.. Omgivningen måste förstås vara ordentligt tyst.
Typ slurp-slurp-slurp med något tiotal sekunders mellanrum :P
Senast redigerad av 3 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1534012
Erik Å skrev: mån 13 mar 2023, 22:58
Dikeskörarn skrev: mån 13 mar 2023, 22:35 ... Grönt med glykoldoft. ..
Äsch, det låter inte riktigt som smältvatten.. :-)
Ett annat test jag gjorde var att lossa locket på exp-kärlet ett varv så det blev aningen otätt, varmkörde motorn, stängde av och drog fast locket.
Väntade något tiotal minuter och lyssnade inne i kupén medan motorn svalnade.
Och jodå, det hördes svaga sörplande ljud när luft sögs in vid o-ringarna.. Omgivningen måste förstås vara ordentligt tyst.
Typ slurp-slurp-slurp med något tiotal sekunders mellanrum :P
Exakt det där ljudet hörde jag när jag stängt av bensinvärmaren och väntat de där sedvänliga 15 sekunderna på att den ska stanna helt innan start. Slurp! Tänkte just att det kanske var någon läcka.

Har även sträckkollat EXAKT den där S60-videon om bytet. Fenomenal guide. Känner mig redo! Hoppas att värmepaketet inte blivit otätt på 13k mil och att det bara är o-ringarna. 22 år gamla ju…
#1534015
Jag skulle nog själv överväga nytt värmepaket när man ändå investerar tid i att riva ner. Kanalerna brukar sättas igen gradvis med åren.. och det är inte helt omöjligt att det är värmepaketet i sig som läcker..
Kolla hos trodo.se, de brukar ha märkesgrejer till bra pris (typ en tredjedel av vad Volvo tar..) O-ringarna fick jag vackert köpa hos Volvo ;-)
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]