Biltema 5w40 "helsyntet", Volvospecat filter och 1000 mil intervall i byten. Där har du receptet på välfungerande olja med ren motor, låg oljeförbrukning och låg servicekostnad som följd (ja alla helsyntetoljor som säljs i b.la. Sverige är HC-helsyntet, därav "" kring helsyntet).
Det viktigaste att du
BYTER OLJA OCH FILTER OFTA. Högst 1000 mil på ett intervall om du är rädd om motorn, folk som talar om "long-life" och att "du minsann kan köra 2-3000 mil på ett oljebyte i din gamla Volvo" talar i nattmössan. 1000 mil är det som gäller. Punkt.
Det är också lika viktigt att oljefiltret är av Volvos specar, dvs välj MAHLE eller MANN när du byter filter. De levererade filter till dessa motorer och är märkena som säljs i blå kartong hos Volvo-ÅF. MAHLE för bensin-motor, MANN för diesel-motor.
Här är några andra generella tips:
Läs vad instruktionsboken rekommenderar för ACEA-klassning. Den kommer rekommendera att du ska köra helsyntet (alltså HC-helsyntet, det som säljs under namnet helsyntet i Sverige) 5w-40-olja då den fungerar bra över våra temperaturspann. Ang. märke är det struntsamma vad du väljer så länge klassning och viskositet är rätt.
Häller du i en tunnare olja, dvs kanske går från 5w40 till 0w30 kan oljeförbrukning öka vilket inte är konstigt då mer olja läcker genom kolvringarna.
Biltema 5w-40 eller vad din instruktionsbok rekommenderar fungerar bra.
Castrol baserat på vad din instruktionsbok rekommenderar fungerar bra.
Mobil baserat på vad din instruktionsbok rekommenderar fungerar bra .
Aral baserat på vad din instruktionsbok rekommenderar fungerar bra .
Alla varumärken baserat på vad din instruktionsbok rekommenderar fungerar bra .
K L A S S N I N G A R gäller - inte märke.
Nu får man alla vet-bästare på sig som minsann inte tänker hälla Biltema-olja i motorerna
