Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fredd65
#1533628
Vilken motorolja anses vara den absolut bästa till Volvo s 2.5 l turbo?.är i färd med att byta olja i min nyinköpta S80 med en 2.5l t motor från 2005 årsmodell,22000mil på mätaren.jag var inne Castrol Edge 5W-30 Motorolja som jagtänkte jag köpa!ställer frågan här på forumet innan jag köper!är det ett bra val?
Användarvisningsbild
av 144
#1533665
Biltemas helsyntet och byte varje 1000mil är "bäst", det finns ingen anledning att köpa dyr olja till dessa bilar.
av KalleJ
#1533666
Den som du har råd att byta ofta och håller ACEA klassning och viskositet hyffsat nära det som står i instruktionsboken.
Valvoline Shell Motul Total med flera gör bra oljor. Speciellt Shell HX7 och Total Q 9000 går att hitta till bra pris.
av FenioN
#1533692
Jag brukar handla på oljemagasinet . Bara skriva reg nr så får du olja och delar till din bil.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1533731
144 skrev: lör 11 mar 2023, 08:56 Biltemas helsyntet och byte varje 1000mil är "bäst", det finns ingen anledning att köpa dyr olja till dessa bilar.
Schh.. sprid inte ut det där, firmorna som lever på att sälja dyr olja går i konkurs :-D
För övrigt har jag åkt mer än 50k mil på Biltemas helsyntet med 2000 mil bytesintervall, Ser inget problem med det..
Har fin komp och perfekta emissionsvärden fortfarande. :party:
Har nyligen gått över till 0W30 för att pressa förbrukningen, har åkt på 5W40 mesta tiden, sen 0W40 under ett par år.
av panth0n
#1533760
Biltema 5w40 "helsyntet", Volvospecat filter och 1000 mil intervall i byten. Där har du receptet på välfungerande olja med ren motor, låg oljeförbrukning och låg servicekostnad som följd (ja alla helsyntetoljor som säljs i b.la. Sverige är HC-helsyntet, därav "" kring helsyntet).

Det viktigaste att du BYTER OLJA OCH FILTER OFTA. Högst 1000 mil på ett intervall om du är rädd om motorn, folk som talar om "long-life" och att "du minsann kan köra 2-3000 mil på ett oljebyte i din gamla Volvo" talar i nattmössan. 1000 mil är det som gäller. Punkt.
Det är också lika viktigt att oljefiltret är av Volvos specar, dvs välj MAHLE eller MANN när du byter filter. De levererade filter till dessa motorer och är märkena som säljs i blå kartong hos Volvo-ÅF. MAHLE för bensin-motor, MANN för diesel-motor.

Här är några andra generella tips:
Läs vad instruktionsboken rekommenderar för ACEA-klassning. Den kommer rekommendera att du ska köra helsyntet (alltså HC-helsyntet, det som säljs under namnet helsyntet i Sverige) 5w-40-olja då den fungerar bra över våra temperaturspann. Ang. märke är det struntsamma vad du väljer så länge klassning och viskositet är rätt.
Häller du i en tunnare olja, dvs kanske går från 5w40 till 0w30 kan oljeförbrukning öka vilket inte är konstigt då mer olja läcker genom kolvringarna.

Biltema 5w-40 eller vad din instruktionsbok rekommenderar fungerar bra.
Castrol baserat på vad din instruktionsbok rekommenderar fungerar bra.
Mobil baserat på vad din instruktionsbok rekommenderar fungerar bra .
Aral baserat på vad din instruktionsbok rekommenderar fungerar bra .
Alla varumärken baserat på vad din instruktionsbok rekommenderar fungerar bra .

K L A S S N I N G A R gäller - inte märke.
Nu får man alla vet-bästare på sig som minsann inte tänker hälla Biltema-olja i motorerna :-D
av KalleJ
#1533765
Håller med panth0n i stora drag. Men ACEA klassning är inte allt. Vill man ha "den bästa" oljan finns det certifieringskrav ifrån biltillverkarna att ta till hänsyn också.
De nyaste kraven har med med renlighet, låg förbrukning, longlife, LSPI etc. Men det blir ju inte nödvändigtvis den bästa oljan för de.
Tagit upp det i flertal trådar, men Porsche A40 certifiering (C40/30 för diesel) ställer rätt höga krav, som ska efterlikna bankörning autobahn osv.
De har funnits i bra många år nu. Det är den största anledning att välja ett större märke som åtminstone tidigare haft A40 Certifiering.

HC-helsyntet i alla ära. Vill bara slå ett slag för Shell's helix (ultra) GTL-oljor, dom är inte många kronor dyrare.
Majoriteten av alla 0W-30 & 0W-40 oljor har förhållandevis hög andel "riktigt" helsyntetisk olja.
Senast redigerad av 1 KalleJ, redigerad totalt 0 gånger.
av panth0n
#1533767
KalleJ skrev:Håller med panth0n i stora drag. Men ACEA klassning är inte allt.
Tror inte Volvo ens nämner något annat än ACEA i vitblock-seriens instruktionsböcker. Brukar stå A1/A3/B3 på de tidiga åmod. och A3/B4 på de lite senare.
Här är en lite nyare från 2003 Bild
Senast redigerad av 1 panth0n, redigerad totalt 0 gånger.
av KalleJ
#1533768
Nää precis, men det är ju lite av en traktormotor också :-) på gott och ont.
Har några liter Lidl olja i motorn nu. Blir dok finolja ala Motul 8100 som har fler certifieringar, Bla. Porsche A40 vid nästa oljebyte innan sommaren.
35Euro/5L kostade den innan all inflation :party: .

Instruktionsboken står ju vad som krävs, inte vad som är "bäst". Det är det TS frågade om.
Svårt att hitta 5W oljor som inte uppfyller A3/B4 nu för tiden, ja om det inte är en C olja dvs.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]