Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har läst lite ang. detta problem men blir inte så mycket klokare så här kommer ett par frågor på det istället.

Jag köpte min XC90 2008 D5 i somras, den har gått fint, inga problem. Nu i februari skulle jag serva den och noterade då ett litet oljeläckage nedanför påfyllningslocket samt en liten plastarm som hade hoppat av kulleden. Jag visste inte vad det var då men efter lite forskning så hade jag lärt mig att det var det så kallade virvelspjället.

Jag testade att hänga tillbaka armen som uppenbarligen var utsliten och inte skulle sitta kvar så lång tid, den sitter bra på den yttre kulan men är alltså lös på den inre.

Det tog inte många dagar innan jag fick meddelandet "Motorsystem service erfordras" som jag misstänkte hade med detta att göra, testade att koppla in min billiga felkodsläsare som inte hittade några felkoder alls. Lånade istället en lite dyrare sak av en bekant, inget där heller.

Åkte sedan till närmsta verkstad som fick fram att det mycket riktigt var virvelspjället. Vad det stod exakt minns jag inte, typ fel position eller liknande.

Frågan är, när känner den av att något är fel och ger detta meddelande? Armen var säkert lös och av från kulan redan innan jag köpte bilen. Men direkt när jag satt tillbaka den så säger bilen ifrån?
Virvelspjället när jag rör det för hand så går det otroligt lätt, det är väl bra antar jag? då har det väl inte kärvat där inne? Eller är det vanligt att något går av på insidan?

Mekanikern raderade i alla fall alla meddelanden och jag åkte hem, borrade sedan ett väldigt litet hål längst in på själva virvelspjällets kulled/stag och snurrade sedan på lite spoltråd för att hålla armen på plats men fortfarande vara fri att röra sig.

Jag är inte sugen på att göra något större ingrepp om jag inte måste, det minimala oljeläckaget är ingen fara tycker jag så länge det andra fungerar som det ska.

Efter att jag fäst armen på plats så tog det inte många dagar till att jag åter igen fick samma meddelande på displayen, har kört några dagar med det.

Idag däremot fick jag hem en Dice köpt från Aliexpress, jag hade redan Volvo Vida sedan en månad tillbaka på en gammal laptop, jag installerade det mest för att kunna hitta reservdelar och annat användbart, men tänkte inte köpa själva enheten att koppla in i bilen.

Efter lite letande i menyerna så hittade jag att man kunde göra en form av kalibrering av motorn till spjället, så jag körde den efter att ha raderat felkoder och det är där jag är nu.
Ska bli spännande att se om det dyker upp igen om några dagar eller om det fungerar som det ska.

Kan det vara något sådant att den tyckte att den "gick fel" efter att jag satt tillbaka armen? Kanske hade förra ägaren raderat felkoder med armen av eller liknande? Och sedan dök det inte upp igen förrän jag satt tillbaka armen?

Ville bara höra lite vad ni tror om det. Tack på förhand!
I min XC90 -07 har jag haft problem med virvelspjället under många år ,fast jag har aldrig fåt meddelandet "motor system service erfordras" på grund av detta .Jag har löst problemet hittills så att jag har köpt en ny länkarm (osliten) på Volvo kostar under hundring ,borrat hål genom den ,som du också gjort ,men skruvat en liten plåtskruv genom hålet för att kunna justera länken efteråt .Passande skruvar har jag plockat från kasserade datorprylar .Den här reparationen brukar hålla minst ett år, den senaste har varit över två år sedan. Till slut blir också kulan så sliten att det måste bytas ut. Hittills har jag inte bryt mig .På nätet finns trådar hur man gör. Har aldrig gjort kalibrering fast jag har Vida ,bilen gör kalibreringen självmant efter några starter.
glock40sw skrev: tor 09 mar 2023, 08:30 I min XC90 -07 har jag haft problem med virvelspjället under många år ,fast jag har aldrig fåt meddelandet "motor system service erfordras" på grund av detta .Jag har löst problemet hittills så att jag har köpt en ny länkarm (osliten) på Volvo kostar under hundring ,borrat hål genom den ,som du också gjort ,men skruvat en liten plåtskruv genom hålet för att kunna justera länken efteråt .Passande skruvar har jag plockat från kasserade datorprylar .Den här reparationen brukar hålla minst ett år, den senaste har varit över två år sedan. Till slut blir också kulan så sliten att det måste bytas ut. Hittills har jag inte bryt mig .På nätet finns trådar hur man gör. Har aldrig gjort kalibrering fast jag har Vida ,bilen gör kalibreringen självmant efter några starter.
Ja just det det glömde jag bort, det har jag ju läst någonstans att den gör en kalibrering emellanåt.
Då spelade det ju ingen större roll att jag gjorde en.

Jag får väl se om meddelandet dyker upp igen och se exakt vad det stod.

Läcker det också lite olja på din? Du har inte möjlighet att ta en bild på hur du har gjort med skruven? Kan Inte riktigt se framför mig hur du menar. Hade varit uppskattat.
binkie skrev: tor 09 mar 2023, 21:14 Sålänge du har spjället helt intryckt så sätter den ingen felkod. Sätt många som spärrat den med en tvättsvamp. Drygast är ju om man får ett större oljeläckage eller att laddluft börjar läka vid axeln.
Det finns ju en hel del av folk som tror att virvelspjäll är en onödig finess. Men nu pratar vi XC90 där den Volvos gamla oljebrännare D5 är lite underdimensionerade med hänsyn till bilens vikt .Polestar optimeringen hjälper ,men i alla fall jag kan både känna med gaspedalen och märka med förbrukningen on länkarmen har hoppat av och virvelspjället blivit inaktiv.

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]