Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Elle66
#1533201
Hej.
Har för 2 månader sedan fått motorlampa och felkod ECM-400a på min S60 06a.
Vilket tyder på något fel med Evap ventilen.
(Bilen kördes med tanklock ej påskruvat en kort bit straxt innan) Köpte ny ventil från volvo, monterade o tog bort felkoden. Men dök upp igen, lämna in på verkstad och de gjorde läckagetest från tanken, men ingen läcka. Bytte till ett nytt tanklock(från biltema med lås) då packningen gett upp. Felkod fortsätter dyka upp.

Nu är jag rätt klyvd, vad kan problemet bero på?

/Elliot
av panth0n
#1533373
Kollat säkringarna i motorutrymmet? Går ventilen vill jag minnas att det finns en säkring som också går. Nånstans i huvudet dyker säkring nr. 5 i motorutrymmet upp, ELLER 15 på senare årsmodeller.
Hade problemet på en bensinare för många år sen och då hade slangen som fortsätter bakåt mot kolkanistern hoppat isär vilket tydligen var vanligt vid den skarven, evap-ventilen var död samt säkringen brunnen. Tog alla fel i en smäll så vet ej vad som löste det, således helt oklart om säkringen ens var relaterad.
Värt att slå en kik dock :-)
Användarvisningsbild
av Elle66
#1533986
Bra tips! Gäller en 2.4L bensinare. Kikade, säkring 15 verkar gå till detta. Såg hel ut, men nollade felkod å bytta till en ny endå. Felet återstår.
Hur kan ett problem som verkar så simpelt, vara så krångligt :-/
av binkie
#1534004
Kan du aktivera evapventilen med ett diagnosverktyg? Då ska du ha 12v ut till ventilen.
Ta lös ventilen och lägg ström på den med lösa kablar. Då ska den öppna och du ska kunna suga luft genom den.
Användarvisningsbild
av Elle66
#1534202
Hej igen.

Bilen var inne på verkstad igår igen. De testade ventilen med diagnosverktyg, funkade bra. De läcktestade igen. Då slangen mellan evap och tanken var lagad sen innan kunde de dela på den. De såg att de var stopp I slangen åå ena sidan så de blåste rent den. När jag hämta bilen var motorlampa tänd redan däremot ECM-4000, dök upp direkt när jag starta bilen efter jag tagit bort. Gick ut tryckte in slangar å kontakt på evap. Bytte säkring och tog bort kod. Tog ett tag sen dök samma felkod upp igen ECM-400a.

Vad kan de vara, kan även den nya ventilen från volvo vara trasig? Mjukvaroproblem ecm? Hmm
Användarvisningsbild
av Elle66
#1534541
Prövat både gamla ventilen och nya. Båda öppnar och stänger som de ska med ett 9v batteri. Hur mäter jag på kontakten till ventilen att den får den ström den ska?

Prövade att sätta tillbaka min gamla ventil igen, fick 152 å resultat på evap testet i vida.
Användarvisningsbild
av Elle66
#1534542
Fanns även test i vida för att aktivera ventilen. Ventilen klickar tydligt, så de verkar ju som att den får bra med ström.
Verkar ju inte vara något problem med el eller ventil
Användarvisningsbild
av Elle66
#1534552
Kan de möjligtvis vara något med kolkanistern?
Såg nu när jag bytte tillbaka ventilen att de var svarta partiklar i ventilen. De märkte även på verkstad att de var stopp I slangarna efter kolkanister med sot/svarta partiklar.

Värt att byta? Eller är jag helt fel ute
Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns ov[…]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]