Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja jag hade tänkt att installera evrymod för att sota med min Volvo V70N 2003 med 163hk D5an, och innan ni säger att det är dåligt för motorn, miljön och allt sånt, så vill jag bara säga att jag inte bryr mig. Jag undrar då om EGR och DPF bör tas bort eller om motorn går fint med de på, tanken är ju inte att ha moddet igång hela tiden, bara när man ska styla för vännerna eller så. Så om man använder evrymod då och då, bör DPFn och EGRn tas bort eller kommer de inte orsaka något trubbel?
Jaha, jag har nyss skaffat den och har inte börjat fixa o trixa med motorn än och är ingen expert på nyare volvos. Då vet jag iallafall att det inte kommer orsaka några problem, har hört att DPFn kan vara jäkligt problematisk. Men EGR då, bör den blockeras/tas bort, eller funkar det lika bra med den på?
Evrymod på en common-rail motor med elektriskt styrd insprutning?
Du har köpt fel motor grabben. Evrymod kunde du koppla på gamla audimotorn som var direktinsprutad.

Av det du skriver framgår det att om du börjar skruva kommer du antagligen ha sönder insprutningssystemet eller skada dig av det enorma trycket i commonrailen. Läs på lite om Bosch Cp3 och tryck som den bygger..

Med det sagt är d5:an ingen gammal d24 som håller för att "böa ur" med diesel utan här sitter b.la. kat. Är heller ingen audidiesel där du kunde koppla evrymod.

DPF finns inte på d5244t upp till -05.
EGR sitter där och den måste både kodas+fysiskt blockeras.

Med det sagt: Köp en trimbox, ställ den på max och kör till cp3an rasar eller nåt. Sen säljer du din d5a o köper en 2.5tdi eller d24 som går att skruva upp de mekaniska pumparna på så det sotar. Ha det så kul :-D
Pigg v70 vs slö v70

Hej. Har haft en v70n från -00 i snart 10 &a[…]

Hej! Tygmattan är blöt. Även den gr[…]

Visst kan det vara bränsleproblem.. Sen om t&[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

En XC70 2000 med 2.4t motorn har ett Magneti-Mar[…]