Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daviddoo
#1531930
Hej. Bytte stötdämpare, stabstag, fjädersäte och lagring och efter det så smått klonkar det. Misstänker att det kan vara gummiisolatorn till fjädern då jag ryckte bort den eftersom jag fick med gummilagringar man lägger i skålen på stötdämparen (återanvände gamla fjädrarna då dom var fina)
Dom gamla stötdämparna hade inte den mellanlagringen i skålen. Ska jag rycka mellanlagringen och sätta dit gummiisolator till fjädern istället eller ska jag sätta din isolatorn så jag har både den och mellanlagringen.
Hjälp mottages tacksamt
Användarvisningsbild
av Svanis
#1532254
Jag känner inte igen begreppet mellanlagring och fann inte det på vparts hemsida heller,
men av vad jag begrep av delar som där finns att köpa, så ska du ha 1st gummidel nedtill på fjädern och 2 st i ovandel på fjädern varav den ena träs på fjäderns översta varv.

Min bil av första generationen (förvisso en S70)saknar i framfjädringen dessa gummidelar, då i mitt fall det översta varvet möter då direkt det övre gummerade fjädersätet.

Utgår ifrån att du monterat fjädern rätt så att nedre fjädervarvet ligger rätt i skålen.

En tidigare kollega nämnde att på hans v70 -05, så hade han något missljud efter 6000mil och tydligen var det en gummidetalj jag nämnde ovan som var av dålig kvalitet.
På ett forum fick han tipset att ersätta den felande gummidetaljen med Gardena trädgårdslang, eftersom originaldelen tydligen inte rekommenderades investera i.
(Har för mig det gällde den nedre gummidetaljen.)

Har själv erfarenhet av kluckljud fram i låga hastigheter på bytta kompletta fjäderben, fick nya på garanti, körde totalt i 1500mil och misstänkte allt möjligt, bytte en hel del kostsamma delar, bl.a original topplagring.
Till slut chansade jag att ändå byta stötdämpare och då insåg jag att de där PPSWEDEN gasdämparna var felkällan hela tiden trots jag under den tiden fått nya kompletta fjäderben på garanti.
Så nu sitter det SACHS dämpare på istället och går tyst.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]