Sida 1 av 2
Ventiltätning.
Postat: mån 13 feb 2023, 06:00
av GLIZ
Tänkte byta dessa små gynnare då det ryyyyker. Någon med något tipps? Funderade lite och klurade. Vill undvika demontering av hela galva motorn. Tänkte till och

️en ballong i förbränningsrummet och sedan byta. Nån gammal cykelslang eller liknande.
Hur vanligt är det att lyftarna är för utslitna? Behöver dom bytas?
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Re: Ventiltätning.
Postat: mån 13 feb 2023, 19:12
av SubMarine
Bytte på insugssidan på min V70 för några år sedan i tron att det skulle minska oljeförbrukningen men det blev dessvärre ingen skillnad alls, även om tätningarna i och för sig kändes ganska hårda/trötta. Jag lossade kamkåpan, tog bort kamaxlarna och trycksatte sedan cylindern med tryckluft för att hindra att ventilen föll ner i cylindern när jag tryckte ihop ventilfjädern för att kunna lossa knasterna och byta tätningen. Bytte inte tryckarna men har dock inte haft problem med oljud från dem heller. Bytte tätningarna vid ca 39.000 mil och den har gått nästan 49.000 nu.
Re: Ventiltätning.
Postat: mån 13 feb 2023, 20:14
av S6024t
Tryckluft blir kanon, körde denna metod redan i mitten på 80 talet...
Re: Ventiltätning.
Postat: tis 14 feb 2023, 09:05
av GLIZ
Så det funkar att sätta tryck på cylindern utan att ha en ballong i? Trodde ventilerna skulle glida ur om det inte är något som puttar inifrån.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Re: Ventiltätning.
Postat: tis 14 feb 2023, 17:03
av SubMarine
Funkade fint för mig, rekommenderar dock starkt att ha kolven i övre dödläge på den cylindern du byter tätningarna på.
Re: Ventiltätning.
Postat: tis 21 feb 2023, 12:33
av S6024t
Inte så lätt att få kolven EXAKT i toppläge,minsta lite fel så snurrar motorn till och kolven hamnar i botten..
Re: Ventiltätning.
Postat: tis 21 feb 2023, 12:50
av SubMarine
S6024t skrev: ↑tis 21 feb 2023, 12:33
Inte så lätt att få kolven EXAKT i toppläge,minsta lite fel så snurrar motorn till och kolven hamnar i botten..
Nej, då lär du ha alldeles för högt tryck på tryckluften.
Re: Ventiltätning.
Postat: ons 22 feb 2023, 04:40
av GLIZ
Jag kollade några videoklipp och bestämde mig för att jag lyfter toppen ändå. 14 bult till och lite mer jobb men tänkte, när jag ändå har loss allt så byter jag toppackningen när allt ändå är loss. Så är det en ny fräsch packning och inte en 23 år gammal. Bra att veta att det går att sätta tryck i cylindern om man skulle behöva fixa med det nån annan gång.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Re: Ventiltätning.
Postat: ons 22 feb 2023, 09:36
av SubMarine
Om du även lyfter toppen så skulle jag överväga att även ta ut kolvarna och inspektera oljeskrapringen så att den inte är igensatt om du inte är 100% säker på att ditt problem beror på ventiltätningarna.
Re: Ventiltätning.
Postat: ons 22 feb 2023, 16:56
av GLIZ
Ganska säker att det är ventiltätningen då det inte ryket när jag kör men när jag står på tomgång. Ska kolla nått klipp på kolvmontering m.m. så får jag se hur det blir.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk