Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Albireo
#1529958
Hej!
Behöver ett nytt batteri till en S80 2,4 -00:a.
Osäker vilken typ man bör välja - eller om det spelar någon roll?
Något "tips"?

När jag tittade på ett ställe står det "Batteri: Batteribytet måste uppges på styrenheten "
Vad innebär det?
Användarvisningsbild
av 144
#1530110
Köp inte ett för klent bara, och vänta 5min efter att du har stängt av motorn innan du kopplar ur det gamla. Angående styrenheten är det inget att bry sig om.
av Albireo
#1530148
Tack!
Skönt att inte behöva göra något åt styrenheten...

Batteriet sitter lite "illa till" (tycker jag) i skuffen. (därför drar jag mig för att "kolla" exakt - och är ändå svårt att mäta...)
Är klack / längd / bredd / höjd känsliga mått?
(De flesta kanske har rätt klack (B13?) - rätt höjd (max 190mm) - rätt bredd (max 175mm)
- Längden verkar variera (men 242mm kanske är max?)

Vad menas "för klent"?
Bilen har inte "start / stopp" funktion.
Är det CCA - start strömmen som är viktigast? eller storleken i Ah?
(tror inte att det sitter så stort batteri som original)
Räcker t.ex. 55A eller bör man satsa på 62Ah eller ännu mer?
Typ av batteri - AGM / EFB / SMF / ???
Märke Biltema / Tudor / Bosch / Exide / Global / Banner Power Bull / eller...
Användarvisningsbild
av 144
#1530167
Albireo skrev:Tack!
Skönt att inte behöva göra något åt styrenheten...

Batteriet sitter lite "illa till" (tycker jag) i skuffen. (därför drar jag mig för att "kolla" exakt - och är ändå svårt att mäta...)
Är klack / längd / bredd / höjd känsliga mått?
(De flesta kanske har rätt klack (B13?) - rätt höjd (max 190mm) - rätt bredd (max 175mm)
- Längden verkar variera (men 242mm kanske är max?)

Vad menas "för klent"?
Bilen har inte "start / stopp" funktion.
Är det CCA - start strömmen som är viktigast? eller storleken i Ah?
(tror inte att det sitter så stort batteri som original)
Räcker t.ex. 55A eller bör man satsa på 62Ah eller ännu mer?
Typ av batteri - AGM / EFB / SMF / ???
Märke Biltema / Tudor / Bosch / Exide / Global / Banner Power Bull / eller...
Runt 60Ah räcker, jag har personligen ingen erfarenhet av Biltemas batterier men det är säkert inget fel på dem. Köp det billigaste du hittar med tillräckligt många Ah så blir det bra, se till att det är ett startbatteri (kan ge mycket ström under kort tid) och inte ett "fritidsbatteri" (gjort för att ge lite ström kontinuerligt). Titta på golvet där batteriet är fastskruvat så ser du även att det finns två hål för att olika stora batterier ska passa.
av Albireo
#1530203
När ett nytt batteri ska köpas, vill man ha ett bra, som fungerar länge (alla fall jag)

Jag har mer erfarenhet av Biltemas små ackumulatorer (ex. 12V 7A) De som är bra, har fungerat väldigt bra - Men kvalitén har skiftat. Kanske 1-2 av 10 har varit dåliga.

Biltemas bilbatterier verkar inte vara riktigt billiga längre (60Ah (CCA 570A) EFB batteri - 1400kr) (med 3års garanti - vad det nu innebär). De håller nu samma prisnivå som Bosch, Varta osv.
Ett annat, för mig, okänt märke är Excide som verkar finnas i toppen på flera olika tester.
Det billigaste batteriet (jag spontant) hittade är Hamron (Jula) ;-) - 800kr 50Ah (CCA 420A) och 1000kr 60Ah (CCA 540A)
När det gäller accumulatorer har Hamron inte hållit lika länge som andra. Men priset har i flera fall vägt upp detta. Tycker dock att kvalitén har varit jämn (t.ex. inga "botten napp")
Hamron kom inte så högt i ett test nedan från 2013 Inte säker, men förmodligen med annan teknik (inte Kalcium / Kalcium) som de flesta har idag. Så nyare test på bilbatterier hade varit att föredra.

Sökte efter test av bilbatterier, och hittade dock inte så färska. (typ - 2015 och äldre).
Hittade även en sammanställning av en mäng tester genom åren .: Test av Bilbatterier (test.se)
Lite intressant läsning. Hade aldrig tidigare hört talas om märket Banner Power Bull.

I detta test har man lagt till priset som en faktor. Billiga bilbatterier har sämre hållbarhet (2013) (dock tror jag - som sagt - att man ändrat teknik på alla batterier)

Ett annat spännande test .: Bästa bilbatteriet i vinterkylan (Testfakta 2015)
"Testet visar även på skillnader i batteriernas kapacitet och livslängd. Som nya håller alla fabrikat den kapacitet, det vill säga antal amperetimmar, som utlovas på förpackningen. Men redan efter tre urladdningar sjönk antalet amperetimmar hos Extreme med hela 25 procent. Även Biltema och Global minskar en hel del medan de bästa batterierna ligger kvar eller till och med ökar efter tre urladdningar.

– De batterier som minskar mycket i kapacitet kommer inte att hålla lika länge. Kapacitetsförlusten påverkar inte bara energimängden i batteriet utan på sikt batteriets totala prestanda, säger Viktor Ekermo.
"

Batterier - kanske anpassade främst för start/stopp system? (alla fall dyrare) Topp 5 bästa bilbatterier 2023 (Produktexperter)

En sammanställning som baserar sig på kundomdömen - vilket är mer vanskligt.
BILBATTERI – BÄSTA & BILLIGASTE – TEST

Denna artikel förklarar skillnader mellan AGM och EFB
av Rådlös
#1530240
Batterier som fungerar länge eller bara kort tid?
Det beror på hur du sköter batteriet. Batterier skall vara laddade så mycket som möjligt. Då kan dom leva i tio år eller mer.
Batterier som blir urladdade eller "underladdade" ofta och långa tider (alltså inte blir uppladdade efter t.ex en kallstart och man har kort körväg till jobbet, åldras fort i förtid).
Det enklaste motmedlet mot detta är att kompletteringsladda så ofta man kan. Gäller både vinter och sommar. Med moderna batteriladdare kan man göra detta mycket enkelt. Dom har en styrd elektronik som ger batteriet det som batteriet behöver utan övervakning. Laddaren kan vara ansluten i månader om det skulle vara så.
Det finns utrustning som passar för detta. Med en sådan anläggning Behöver du inte oroa dig för ett kortlivat batteri. Det enda du behöver se till är att du har ett eluttag.
av Erik Å
#1530249
Kompletteringsladdning, var det inte något man höll på med på likströmsgeneratorernas tid?😁
Jo jag vet, utvecklingen påstås gå framåt och nu behövs det tydligen på nya bilar 😳

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]