Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1529418
Hej!

V70N 2004-
B5244S

Har fått följande meddelande i infodisplayen. "Motorsystem service erfordras"
Om jag fortsätter att köra flera mil, så går bilen ner i något storts strypt läge med fördröjning på gaspedalen.
Det går inte att läsa ut felkoder med en enkel OBD från Biltema.
Med felkodsläsare på allbilsverkstad så blir felkoderna följande.
ECM-9A0A Fordonsbeteende
1-5-3 Rear HO2S signal

Vid mätning mellan kontaktstycket och jord, till bakre lambdasonden får jag ut ett värde som pendlar mellan 0,22-0,8V.

Jag har alltså ingen motorlampa som är tänd, och det verkar inte finnas någon standardkod som bilprovningen skulle kunna reagera på.

Kan det vara snävare toleranser för Volvospecifika koder som gör att det pekar på lambdasonden?
Kan det vara lambdasond eller kat?
Några erfarenheter där ute?
#1529948
Den bakre sonden är ju en så kallad diagnossond. Som ska mäta katalysatorns effektivitet. Så den har inte med själva regleringen av motorn att göra. Som jag har fått det förklarat för mig så gör bilen såhär: Under vissa specifika körföhållanden (typ jämn fart över 70kmh en viss tid) så ställer bilen medvetet bränsleblandningen fel. Och mäter hur lång tid det tar för bägge sonderna att reagera. Sen ställer den blandningen åt andra hållet och mäter reaktionstiden före och efter katalysatorn.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]