Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1529233
Hej alla,

Det finns en risk att min ECM är "körd". Motorlampan tänds och felkod ECM 4400 sätts. I en annan tråd fick jag förslaget att någon lödning har spruckit (vilket ju verkar vara ett vanligt problem i Volvo från den här tidsperioden) i ECM.

Jag har därför börjat kika på hur man får ur ECM, vilket inte verkar svårt...om än rätt meckigt. Min tanke är att försöka få tag i en reserv-ECM innan jag börjar riva. Bilen går precis som den ska, så jag skulle vilja se till att stilleståndet blir så kort som möjligt när jag väl tar tag i detta eftersom detta är enda bilen vi har.

Det jag undrar är följande:

1. Funkar vilken ECM som helst från P2-bilar i spannet 2000-2004 till min 2002:a?

2. Hur hittar man ECM på Bildelsbasen? Jag har letat, men jag vet inte vad skrotnissarna benämner dem som.

3. Krävs omprogrammering av EMC på Volvo-verkstad, och i så fall vet någon vad det kostar i runda slängar?


Bonusfråga: Om jag byter till en annan ECM, kan jag få analoga bränslemätaren i DIM att visa bensinmängden i tanken istället för den tomma gastanken? Bilen är en före detta gasbil som nu är pluggad, så för att se bensinmängden i bensintanken behöver jag vrida på vänstra rattspakens ring så det kommer upp i digitaldisplayen nere till vänster i DIM.

Mvh
Fred
#1529303
Detta gjordes på ett annat fabrikat men kanske det kan fungera även på Volvo.

Jag och polarrn Byte en trasig ecm till en med samma nr och allt. Problemet blev då nyckelkoden.
Löste det genom polaren googla en massa och fick fram vilket chip i boxen som innhöll nyckelkoden.
Då lödde jag ur det chippet ur gamla boxen med (varmluft lödstation) och sen löde in det i nya.

Hör och häppnad fungera och bilen starta direkt.

Har du tur kan det proceduren användas även på din.
#1530346
Ingen som har konkreta svar på mina frågor?

I den här tråden beskriver jag anledningen till att jag börjat titta på möjligheten att byta ECM. Felkoden ECM 4400 är satt av gassystemets stegmotor, en komponent som inte används av bilen längre. Det finns alltså risk att jag inte kommer få bilen genom besiktningen på grund av en pryl jag släpar runt på i onödan och som varken påverkar bilens funktion eller avgasutsläpp. :bored:
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]