Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
#1529054
Hej alla!

Mycket länge sedan jag skrev något på det här forumet, helt enkelt för att bilen (V70 2,4 -02) helt enkelt har fungerat väldigt bra. Nu börjar det dock uppstå lite problem här och där, och jag har lyckats fixa dem allt eftersom.

Häromdagen tändes dock motorlampan och enligt min PPC så var det pga ECM-4400. Enligt BRS's kodlista är det något av följande:


Bränslenivågivare. Felaktig signal

EGR-ventil

EGR-ventil. För hög signal

EGR-ventil. För låg signal


Är det någon som har ett tips på hur jag felsöker detta? Jag har en kina-DICE...kan den ge mer information? Den är installerad på en riktigt krappig gammal dator med dött batteri, så det är lite omständligt för mig att sparka igång den.

Mvh
Fred
av sicnarf
#1529138
Om bilen går bra skulle jag inte bry mig. Verkar som lödningarna i CEM är paj.
Volvo DTC ECM-4400
Make:
Volvo
Code:
ECM-4400
Definition:
Fuel Level Sensor, Faulty Signal
Description:
The central electronic module (CEM) transmits information about the fuel level and the fault status of the fuel level sensor to the engine control module (ECM). The diagnostic trouble code (DTC) is stored in the central electronic module (CEM) if the central electronic module (CEM) registers an electrical fault in the fuel level sensor. A diagnostic trouble code (DTC) will be stored in the engine control module (ECM) at the same time.
Cause:
Fault-trace the central electronic module (CEM).
av Fred
#1529147
Det är väl själva... :bored: Volvo verkar verkligen ha haft problem med lödning när det gäller de här årsmodellerna. Min bil har jag fått lämna bort DIM två gånger för omlödning, när den var gasbil fick jag själv löda om stegmotorns lödningar och nu detta.

Bilen går precis som den ska, men motorlampan kommer ju göra att bilen underkänns på besiktningen. Att löda om CEM är väl knappast möjligt, och byta den gör man väl inte i en handvändning direkt...om det ens går.

EDIT: Hittade den här videon som visar hur man plockar ut en CEM ur en P2 upp till 2004 (tror jag det var), och det såg ju inte svårt ut även om det verkar lite meckigt.

Snubben pratar också om att det är vanligt att det blir glapp pga av kondens eftersom CEM med hållare sitter rakt ovanför pedalbrunnen där ju all fukt samlas från dojorna. Det fick mig att tänka på att min bil är sjukt fuktig i kupén just nu. Den körs så lite och korta sträckor att den hinner oftast inte värmas upp ordentligt. All snö som jag och frugan dragit in under vintern är ju liksom kvar där inne. Så kanske är det bara det som orsakar felkoden...eller så är det lite ärg någonstans på ECM.

Får ta och ställa in en typ Torrboll och sen vädra ur bilen så mycket som möjligt när det är väder för det och se vad som händer. Ordnar det inte upp sig så får jag riva ned CEM-hållaren, plocka ur alla relän och inspektera hur det ser ut.
av Fred
#1530343
Såg att listan jag angav i första inlägget inte var komplett:

Bränslenivågivare. Felaktig signal
EGR-ventil
EGR-ventil. För hög signal
EGR-ventil. För låg signal
Gassystem
Gassystem. Bränsleavstängningsventil, retardation
Gassystem. Stegmotor, felaktig signal

Idag grävde jag fram min gamla laptop med Vida och gjorde en avläsning av bilen. Det visade sig att det är det sistnämnda: "Gassystem. Stegmotor, felaktig signal" som satt koden.

Bilen är en före detta gasbil (BiFuel) som pluggades för knappt ett år sedan. Jag trodde att ECM programmeras om när bilen pluggas, men efter ett samtal till Upplands motor (som utförde pluggningen) så fick jag reda på att så inte är fallet. Detta betyder alltså att alla fel som kan uppstå med gassystemet som sätter felkoder gör att bilen måste lämnas in på verkstad för att kunna godkännas på besiktningen.

För mig är detta helt sjukt! Ett system som är (ska vara) helt bortkopplat och död vikt i bilen kan alltså kosta bilägaren stora pengar när fel uppstår! För fel kommer givetvis uppstå nu när komponenterna är så gamla.

Den "gaskunniga" killen jag snackade med på Upplands motor hade aldrig varit med om detta, så han skulle kontakta Volvo centralt för att se vad de har för lösning. Återkommer med vad svaret blir.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.