Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av victorimba
#1529022
Hej,

Bilen i fråga är en Volvo XC70 Summum från 2004 med över 35 000 mil på mätaren.

Är intresserad av att köpa ovanstående bil men önskar rådfråga forumet innan eller om jag ska gå in och börja förhandla pris. Säljaren hävdar att det ryker vitt om bilen och att topplockspackningen ev. kan vara trasigt (inte vidare undersökt mer än så) jag fick se den vid gaspådrag och tomgång men, för mig, ryker den inte mer än att det skulle vara kondens på en kall dag...

Filmade vid tomgångskörningen och det såg ut såhär:
https://www.youtube.com/shorts/1J-smGjIyXo

Det är filmat efter motorn varit igång en minut eller så. Vidare undersökte jag kylarvätskan vid tomgång men såg inga bubblor eller liknande, det doftade ej avgaser om den och vätskan var inte oljig. Nivån låg på max. Det fanns inte heller någon majonnäs under påfyllningslocket eller på stickan men servicen måste varit eftersatt då det var som en finkornig massa längst ned på stickan. Kändes nästan som sand mellan tummen och pekfingret, högst oklart vad detta var...

Billen är väldigt fin i kaross och invändigt, knappt något att anmärka på. Motorn gick jämnt och fint utan missljud. Ett halvljus är ur funktion och måste fixas inför efterkontroll.

Så, säljaren önskar 16.500 kr för den. Vet att jag köper grisen i säcken och är helt med på att byta kamrem, topplockspackning osv om det skulle vara så, men det måste ju ändå vara värt det prismässigt. Så, tankar kring detta, råd, kommentarer uppskattas! Vad är ett rimligt värde på bilen?

Mvh
av perkele
#1529163
16500 är väl ändå ganska saftigt om säljaren själv misstänker topplockspackning? Särskilt i kombination med vad jag bara kan gissa är metallflisor i oljetråget?

Kan eventuellt behöva riva ner hela motorn/byta motor framöver.
av perkele
#1529164
Fråga om du får byta olja och filter innan köp är mitt råd. Töm ner all olja i en tom och ren behållare, sen undersöker du oljan efter diverse oboyblandningar. Undersök också eventuella metallspån, bland annat med en magnet (men tänk på att ALU-delar eventuellt inte är magnetiska).
av Andis
#1529304
Min fundering blir. Hur många av dessa 5:or (som jag gissar sitter i denna) har topppackningen gått på ? Har för mig det är stålpackning på dom. Stort ltopplockspacknibg brukar mycket sällan gå sönder. Då är nog risken för en spricka i toppen större.

Idén med byta olja o filter en gång är en bra ide om du får göra det.

Hur ser det ut om du tittar ner i oljepåfylningen ? Gegit ? Onormalt svart? Så kan det tyda pp väldigt dåligt skötta oljebyten som gör den är grynig pp okjestickan. Kanske dom precis byt oljan och löst upp massa avlagringar.

Efter det skulle jag velat få ta en rejäl runda med den och se hur den beter sig vid mer rekäla gaspådrag i början när den är hyffsat kall fortfarande. Sen se om det helt slutar när den är varm. Luckta om du känner söt sliskig luckt bakom bilen när den fortfarande rycker då är det glykol i avgaserna.

Annars skulle jag kolla vad en hel motor kostar på skrotten könns lite som det finns många såna biligt till salu till denna model av bil om det inte är en D5 då blir det dyrt.

Kan du skruva loss motorn och ta med den själv brukar fd returbilen ha biliga motorer till salu. Typ 1500-2000kr för hela motorn. Sen får du se om du aka köpa till lite mer saker runt den när du ändå är igång men väldigt bra priser där.

Byta topppackning med mera blir inte biligt du kommer behöva specialcerktyg som kostar bland annat till lossa ventilkåpan på dessa motorer. nya bultar flera av dom som lär vara streck dragna och måste bytas efter man lossat dom. Troligen behöver du inställningsverktygen för vvt men dom brukar vara med i satserna med lossarna till ventilkåpan.

Vad kostar en lika fin med fungerande motor? så kan vi se från det hur mycket det är värt lägga.

Finns en del till saker på bensin 5:orna som kan vara bra fixa för fortsatt hålla den länge till. Sköter man bara det är 35.000 mil knga mil för en Volvo 5:a
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]