Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1528701
Hallåj,
Har en Volvo v70 2004 vars höger bakre bromsok har fastnat, eller inte riktigt går in, hursomhelst så tycker kolven på så att hjulet alltid bromsas. Ibland är det svårt att komma iväg när bilen stått parkerad då det drabbade hjulet typ inte rör sig, men brukar släppa/bli bättre ganska kvickt när man väl börjar köra.

Har planerat att renovera bromsoket med hjälp av en bekant och tänker köra minimalt tills dess. Dock så måste jag köra ca 150 km till denne bekant.

Finns det någon risk att exempelvis kolven kan tryckas ut och läcka vätska fastän hjulet sitter på? Det yttre bromsbelägget är även nedsliten till metallen, vet ej hur det inre ser ut.

Tackar i förhand
#1528702
Jgp skrev:Finns det någon risk att exempelvis kolven kan tryckas ut och läcka vätska fastän hjulet sitter på? Det yttre bromsbelägget är även nedsliten till metallen, vet ej hur det inre ser ut.
Nej, då skulle ju kolven behöva trycka sig igenom hela bromsskivan först och det händer inte.
#1528772
Jgp skrev: fre 27 jan 2023, 14:33 ..Finns det någon risk att exempelvis kolven kan tryckas ut och läcka vätska fastän hjulet sitter på?
Slaglängden på kolven är tilltagen så att det inte ska kunna hända. Men om du sliter ner skivan en bra bit under minsta tillåtna tjocklek samtidigt som beläggen är nere på noll tjocklek så går det förmodligen att komma till den punkten där kolven hoppar ur o-ringen.. Man får inte hamna där, det finns goda skäl till varför det finns en specificerad minsta tjocklek.. :-/
#1528782
En bekant med en OPEL fortsatte att köra trots att en bromskloss bak var helt utslitet. Han bromsade således bara med bromsklossens stålbaksida och när den slitits ner en bit började kolven läcka bromsvätska.
Bromsskivan var däremot inte speciellt mycket nersliten.
#1528797
Och har kolven börjat kärva så mycket att belägget slitits ner fort kan man på goda grunder anta att beläggets stålbaksida fortsätter att trycka "hårt" mot bromsskivan även när man släppt bromspedalen.
Det är därför risk för att den troligen kommer att slitas ner rätt snabbt om man fortsätter köra.

Jag skulle nog inte köra vidare med bilen innan den lagats. Men om jag ändå av någon anledning måste göra det skulle jag välja att åka mitt i natten då det är minimal trafik (och poliser) ute. Dvs mindre risk att jag behöver bromsa.

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]