Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1528513
Hej,

Har en s60 2,4 140hk -02

Efter att jag har satt i ett till slutsteg i bilen så började det spöka typ en vecka efter. Då var det så att kombiinstrumentet tillsammans med el-backspeglarna släcktes och slutade fungera men kunde fortfarande gasa (det är en a-traktor så jag har kopplat canbussen som går där till h-can). Nästa dag gick det inte att gasa, mätarhuset var också helt dött förutom motorlampan.

Mätarhuset hoppade igång nån gång ibland för att sedan släckas ner (När den hade stått ett tag gick den igång ett par sekunder). Då köpte jag ett begagnat mätarhus som allting funkade på förrutom den lilla felkodsdisplayen som inte funkade (Lampan funkade dock men ingen text).

Det "nya" mätarhuset funkade skitbra tills det att jag vred på hög musik. Då slocknade det och dem elektroniska backspeglarna slutadet fungera. när jag körde och ställde mig ställde jag bilen på tomgång och lät den stå ett tag. Först lyste inte ledslingorna men efter den hade laddat upp sig så tändes dem igen. Efter cirka 1 - 2 timmar senare gick jag till bilen och allt fungerade perfekt. Hade då inte på nån musik alls för att det inte skulle dra ström och att jag ville ta mig hem.

Dagen efter så skulle jag starta den och allt var perfekt i cirka 10 sek och sedan dog mätarhus tillsammans med el-backspeglarna. Då blev det bussen til skolan istället och tänkte att den behövde ett nytt batteri eftersom den varnade för låg batterispänning på gammla mätarhuset när jag ställde mig och lyssnade på hög musik.

När jag idag har köpt ett batteri och går ut till bilen funkar inte nyckeldosan alls. Får då öppna bilen med nyckel (den fysiska) och då börjar varningsblinkersen sättas på testar att trycka på varningsblinkersknappen ett par gånger men inget händer (Har i gammla batteriet vid detta tillfälle). Mitt i kaoset så byter jag batteri. Satte i det rakt av utan att ladda det för att testa men ingen ström förutom till stereo, klimatanläggning och lampor(Exakt samma som när jag har spelat hög musik). Kan vid detta tillfälle STARTA bilen utan några konstigheter, men utan att det med elen funkar.

Nu har jag kopplat in laddare på bilen som får stå under natten.

Är extremt tacksam för svar

Mvh Sixten

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]