Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
#1528478
Jag ska byta krängningshämmarbussningar på XC70in.

Jag gillar ju komfort, innebär detta att polyuretanbussningar ska uteslutas?

Vad kostar original jf med Skruvat eller annan leverantör?

Det är en 2004.

Tack på förhand!
#1528514
Erik Å skrev:Polyuretanbussningar sägs bli stenhårda i vinterkyla.. där släppte jag tanken :-)
Frågan är ju hur mycket roll det spelar på just krängningshämmarna. Det är det som återstår att se.
av trasker
#1529756
Köpte vanliga och har nästan monterat dem.

Kan berätta att det är ett HELVETE att få loss de gamla då de är limmade/vulkade på krängningshämmarstaget.

Bara så ni vet!
av trasker
#1529796
Ingen
Erik Å skrev:Bra att veta :-)
Hur får man fast de nya, ska de också limmas?
Ingen aning. Vet inte varför de är vulkade i staget. Om det är exempelvis för att slippa få nått oljud från dem eller om det är för att de ska sitta på staget åt rätt håll i fabriken vid montering.

Jag kommer iaf bara att montera dem på plats utan limning.

Kanske någon annan vet mer om dessa bussningar och varför de sitter så in i hel*ete.
av KalleJ
#1529798
Krängningshämmarbussningar påverkar inte komforten nämnvärt om du frågar mig. Gummi bussning är ändå att föredra till bruksbilar i de flesta fall. Just kräningshämmare spelar de nog ingen roll sålänge det inte glappar.
av Erik Å
#1529802
trasker skrev: lör 04 feb 2023, 22:03 ..Jag kommer iaf bara att montera dem på plats utan limning.
Det är inte så att krängningshämmaren vandrar i sidled tills den börjar skrapa emot någonstans om den inte sitter fast i bussningarna?
Stagen har ju kulleder i båda ändarna så de lär inte göra det jobbet :-)
av trasker
#1529864
Erik Å skrev:[quote=trasker post_id=<a href="tel:1529796" data-original-title="" title="">1529796</a> time=<a href="tel:1675544629" data-original-title="" title="">1675544629</a> user_id=24489]
..Jag kommer iaf bara att montera dem på plats utan limning.
Det är inte så att krängningshämmaren vandrar i sidled tills den börjar skrapa emot någonstans om den inte sitter fast i bussningarna?
Stagen har ju kulleder i båda ändarna så de lär inte göra det jobbet :-)[/quote]

Nej det kommer den inte göra.
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]