V70 -02 140hk Krånglande gasspjäll efter byte
Postat: sön 22 jan 2023, 20:12
Tjena! Gäller en v70 -02 140hk
Bytte från ett kasst spjälhus till ett bättre begagnat med exakt samma nummer, Båda med vitt etikett.
Problemet är att bilen går bra direkt efter man gjort den strömlös, fortsätter att gå bra i cirka 5-10min men därefter så tappar den helt. Går inte att varva mer än 1500-2000k varv under körning och är allmänt orkeslös, den beter sig sedan såhär tills man gjort den strömlös igen, och därefter samma visa igen. Antar att den går i limp mode.
Kunde inte kalibrera spjället via en Volvo Dice.
Ingen motorlampa eller liknande i displayen. Däremot felkod "ECM-91F0 Gasspjällenhet, internt fel, felaktig signal"
Enligt Dice visade den för hög signal/spänning från spjället, minns inte riktigt vilket av dem.
Är det så att jag fått tag på ett dåligt gasspjäll, även att den går bra till en början?
Behövs det kalibrering / uppgraderad programvara från en äkta Volvo Vida / Volvo verkstad?
Vad tror ni? Alla svar uppskattas!
Bytte från ett kasst spjälhus till ett bättre begagnat med exakt samma nummer, Båda med vitt etikett.
Problemet är att bilen går bra direkt efter man gjort den strömlös, fortsätter att gå bra i cirka 5-10min men därefter så tappar den helt. Går inte att varva mer än 1500-2000k varv under körning och är allmänt orkeslös, den beter sig sedan såhär tills man gjort den strömlös igen, och därefter samma visa igen. Antar att den går i limp mode.
Kunde inte kalibrera spjället via en Volvo Dice.
Ingen motorlampa eller liknande i displayen. Däremot felkod "ECM-91F0 Gasspjällenhet, internt fel, felaktig signal"
Enligt Dice visade den för hög signal/spänning från spjället, minns inte riktigt vilket av dem.
Är det så att jag fått tag på ett dåligt gasspjäll, även att den går bra till en början?
Behövs det kalibrering / uppgraderad programvara från en äkta Volvo Vida / Volvo verkstad?
Vad tror ni? Alla svar uppskattas!