Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anders G
#6976
Tja,
Jag har en V70 2,4T årsmodell -01 som jag bytt batteri på i vintras. Vet inte om det har något samband med att den därefter har burit sig konstigt åt. Två gånger har datorn indikerar "REDUSERAD PRESTANDA" och bilen gått som en kratta (ingen ork överhuvud taget) efter att den varit avsängd några minuter har den startat och gått som vanligt igen, åtminstonde nästan. Ibland går en ojämnt på konstant gaspådrag och dessutom tycker jag att den är törstigare än vanligt.

Min fråga:
Behöver bilens styrbox omprogrameras efter batterihaveri och kan detta hänga ihop med prestanda problemet?
av Brynäsarn
#6982
Hej!
Jag hade samma bekymmer med min 2,4T vid 7500mil. Bilen tappade plötsligt ork och gick in i skyddsläge (reducerad prestanda) för att inte skada motorn. Främst hände detta efter att jag accelerat upp eller efter "kick-down" vid omkörning!
Det berodde på att styrmotorn till gaspådraget kärvade och behövde bytas ut. Ett vanligt fel på 00-01 enligt lokala Volvohandlarn. Denna byttes ut och bilen har gått kanonbra i ytterligare 2000mil.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#7010
Låg batterispänning kan ställa till med en del oreda, massa datorer som vill ha stabil spänning...
Men om problemet återkommer finns det nog ett fel i bilen, åk till volvo och kolla felkoder först och främst.

Vänta alltid 5 minuter efter att du har stängt av tändningen innan du kopplar från batteriet.
Användarvisningsbild
av Madz
#8748
Jag tror att turboreglerventilen är trasig. Det är därför du får varning i displayen när den laddar för mycket. Och då sänker den turbotrycket.
Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker tr[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

som ovan, jag hade inte varit nöjd överh[…]

EGR kylare 2,0 D

Har en XC 60 med 4 cyl 2,0 D som larmar på e[…]

Det var i något högre hastigheter ljude[…]