S60 2004 tål ej långkörning
Postat: tis 03 jan 2023, 14:46
Hej på er!
Vill göra detta inlägg som något nästa stackare med korkad "gammvolvo" kanske kan få hjälp av.
Som sagt så handlar detta om en 2004 S60 140hk som bidragit till grånaden oppa min begynnande flintskall.
Grabben sitter o veckopendlar 30 mil enkel väg varje vecka o har fått uppleva strul efter dryga 2 timmars körning..bilen tål inte Åsele

- varningsblink går igång
-helljus släcks ned o fungerar endast på ljustutan.
-instrumentgruppen svartnar
Tack o lov så har bilen i övrigt varit varm o rullande.
Det stora problemet visade sitt fula tryne första gången när bilen hade stått 2 dygn hemmavid
-gick ej att öppna med fjärrkontroll
-centrallås ur funktion
-ljustuta ur funktion
-när tändnyckel vreds om för start så betedde biluslingen sig som om batteriet va nära döden,inte ett ljud från motorrum o instrumentering slocknar.
Efter detta så bytte jag batteri o bilen blev som vanligt förrutom scr varningen som dyker upp vid strömlöshet..
Bil o grabb kommer hem nästa vecka,har haft de "vanliga" felen under färd,startar ej efter helgesvilan annat än med att vi lyfter batteripolen o gör en "reboot" av bil.
Ni anar att humöret är lite svajigt va!!...iaf så köper jag ett gäng nya relän till CEM,granskar densamma efter bästa förmåga utan något synbart.Slår förmodligen nytt forumrekord i googling angående detta problem.
Bytt nya relän,oxidtvätt av alla anslutningar både i motorrum, in till coupe o till CEM:n.
Gåck över alla jordpunkter jag funnit,monterade extra jordkabel mellan chassie o motor.Slitit ut varenda säkring i jakt på dålig kontakt,dansat baklänges runt bilen sjungandes 1967 års eurovisionvinnare...allt utan resultat.
Grabben åker ner på Söndag med en förmaning..." om bilen jävlas så prova dra ut säkring 32 för cemmen"
Sälvklart får han möjlighet att testa min tes o se där , in o ut med säkring o bilen är igång!
Bet till slut i det sura äpplet o åkte in på Volvo för felkodsläsning...åå det fanns det gott om vill jag lova!
Borde nog gjort det på en gång,men jag e tjurig o "kan själv"
Under googlandet snubblade jag över firman
Obd Tuning i Värmland,bestämde mig för att skicka in cemmen för felsök/åtgärd
Det var ett klokt beslut visade det sig..skickade in den 27:e fick igen den på morgonen 3:e
MYCKET IMPONERAND AV DETTA!!
Så idag åkte jag in på Volvo igen för en efterkoll av felkoder...varenda en va gulprickad o inaktiv!!! Bara ta bort dom o njuta av en felkodsbefriad S60 igen

CEM-1D0C STYRENHET INTERNT FEL. INTERMITTENT FEL
CEM-8A01 OGILTIGT STRÖMBRYTARLÄGE FÖR LJUSOMKOPPLARE.FELAKTIG SIGNAL. INTERMITTENT FEL
CEM-1A21 RELÄ UTÖKAD SPÄNNINGSMATNING.FÖR HÖG SIGNAL.INTERMITTENT FEL
CEM-8D02 TÄNDNINGSLÅSLJUS SAMT EXTRA BROMSLJUS FÖR HÖG SIGNAL/SIGNAL SAKNAS
CEM-1D08 STYRENHET INTERNT FEL INTERMITTENT FEL
CEM-1D07 STYRENHET INTERNT FEL.PERMANENT FEL
CEM-1A23 RELÄ UTÖKAD SPÄNNINGSMATNING SIGNAL SAKNAS INTERMITTENT FEL
Vill göra detta inlägg som något nästa stackare med korkad "gammvolvo" kanske kan få hjälp av.
Som sagt så handlar detta om en 2004 S60 140hk som bidragit till grånaden oppa min begynnande flintskall.
Grabben sitter o veckopendlar 30 mil enkel väg varje vecka o har fått uppleva strul efter dryga 2 timmars körning..bilen tål inte Åsele


- varningsblink går igång
-helljus släcks ned o fungerar endast på ljustutan.
-instrumentgruppen svartnar
Tack o lov så har bilen i övrigt varit varm o rullande.
Det stora problemet visade sitt fula tryne första gången när bilen hade stått 2 dygn hemmavid
-gick ej att öppna med fjärrkontroll
-centrallås ur funktion
-ljustuta ur funktion
-när tändnyckel vreds om för start så betedde biluslingen sig som om batteriet va nära döden,inte ett ljud från motorrum o instrumentering slocknar.
Efter detta så bytte jag batteri o bilen blev som vanligt förrutom scr varningen som dyker upp vid strömlöshet..
Bil o grabb kommer hem nästa vecka,har haft de "vanliga" felen under färd,startar ej efter helgesvilan annat än med att vi lyfter batteripolen o gör en "reboot" av bil.
Ni anar att humöret är lite svajigt va!!...iaf så köper jag ett gäng nya relän till CEM,granskar densamma efter bästa förmåga utan något synbart.Slår förmodligen nytt forumrekord i googling angående detta problem.
Bytt nya relän,oxidtvätt av alla anslutningar både i motorrum, in till coupe o till CEM:n.
Gåck över alla jordpunkter jag funnit,monterade extra jordkabel mellan chassie o motor.Slitit ut varenda säkring i jakt på dålig kontakt,dansat baklänges runt bilen sjungandes 1967 års eurovisionvinnare...allt utan resultat.
Grabben åker ner på Söndag med en förmaning..." om bilen jävlas så prova dra ut säkring 32 för cemmen"
Sälvklart får han möjlighet att testa min tes o se där , in o ut med säkring o bilen är igång!
Bet till slut i det sura äpplet o åkte in på Volvo för felkodsläsning...åå det fanns det gott om vill jag lova!
Borde nog gjort det på en gång,men jag e tjurig o "kan själv"
Under googlandet snubblade jag över firman
Obd Tuning i Värmland,bestämde mig för att skicka in cemmen för felsök/åtgärd
Det var ett klokt beslut visade det sig..skickade in den 27:e fick igen den på morgonen 3:e
MYCKET IMPONERAND AV DETTA!!
Så idag åkte jag in på Volvo igen för en efterkoll av felkoder...varenda en va gulprickad o inaktiv!!! Bara ta bort dom o njuta av en felkodsbefriad S60 igen


CEM-1D0C STYRENHET INTERNT FEL. INTERMITTENT FEL
CEM-8A01 OGILTIGT STRÖMBRYTARLÄGE FÖR LJUSOMKOPPLARE.FELAKTIG SIGNAL. INTERMITTENT FEL
CEM-1A21 RELÄ UTÖKAD SPÄNNINGSMATNING.FÖR HÖG SIGNAL.INTERMITTENT FEL
CEM-8D02 TÄNDNINGSLÅSLJUS SAMT EXTRA BROMSLJUS FÖR HÖG SIGNAL/SIGNAL SAKNAS
CEM-1D08 STYRENHET INTERNT FEL INTERMITTENT FEL
CEM-1D07 STYRENHET INTERNT FEL.PERMANENT FEL
CEM-1A23 RELÄ UTÖKAD SPÄNNINGSMATNING SIGNAL SAKNAS INTERMITTENT FEL