Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1523293
Jahapp...har bråkat nu som då tidigare vintrar och har försökt felsöka själv men utan framgång. Är alltså frågan om en bensindriven orginalvärmare.

Nytt batteri förra vinten då jag tänkte att det berodde på krämen i batteriet. Har äver underhållsladdare installerat i bilen som jag brukar använda 2-3 gånger/vecka under vintern. Håller alltid över halv tank soppa vintertid, har fått för mig att den inte startar om man har lite soppa i tanken.

Denna morgon visade mätaren på -20, den har fungerat hittills denna vinter, men inte nu. Denna gång visade sig problemet tydligt. När jag försökte starta värmaren växlade den över till on 1-2sek i displayen för att sedan gå tillbaka till off. Har aldrig sett detta tidigare, men glad nu för att jag kan se ett tydligt fel utan att gissa runt.

Har kollat felkoder, men har inga på värmaren

Vad kan man nu göra åt detta? Vad är orsaken? Har själv valt att inte åka in med den på nån service för jag är skeptisk till att en verkstad hittar någon orsak på ett temporärt fel som bara kommer ibland...

Tacksam för svar!
Senast redigerad av 1 Nutti, redigerad totalt 0 gånger.
#1523722
Jag har haft en "igenkletad" slang mellan bränsleröret och brännaren. Men jag vet inte om det skulle vara temperaturberoende?
#1523853
klacken skrev: mån 19 dec 2022, 08:38 Gissar på problem med bränslet,prova med en flaska rengöring först. Hade samma problem med en dieselvärmare,fungerade alltid till ca.-15 men kallare så starta den inte. Det var igensatt spridare.
Jag har kört en flaska i oktober i hopp om att det skulle hjälpa inför vinter...

Kommer att plocka ner den så fort jag hinner, ska "bara" byta kamkedja på dotterns bmw först... fantastiskt hur bmw tänkte till och satte kedjan på baksidan av motorn så hela skiten ska ur bilen för att byta :sick: :sick:
#1524032
Hej!
Lite lurigt att felsöka utan felkoder.
Skulle kunna vara stiftet som börjar bli trött.
Prova att värma stiftet med en hårfön eller varmluftpistol på låg värme.
Värm bara stiftet och inte hela värmaren.
Du bör komma åt att värma underifrån utan att demontera någonting.
Jag skulle dock lossa tändkabeln.
Om värmaren startar med varmt stift skulle jag byta stift.
Lycka till!
Sam
#1528470
En bmw kamkedja och volvo kamrem plus vvt drev för avgas sidan senare, så har jag äntligen kommit mig till att kolla upp stiftet och tänkte att jag köper nytt på direkten och så planerar jag att ta ur hela skräpet och putsa upp den, vem vet när det har senast blivit gjort om ens någonsin.

Stiftet har delnummer 3780104 men hittar inget sådat då jag googlar, har ingen aning om vem som ens säljer delar åt dessa :bored:

Tips?
#1529306
Värmaren har fungerat efter kambytet tills nu. Hade ställt in den som vanligt 05:40 och när jag öppnar ytterdörren så kommer det inget ljud från bilen. Testade kolla felkoder och nu är första gången som jag har en felkod.

CEM-5F50 googlade och kom fram till överhettningsskydd. Kan detta bero på luft i kylsystemet? Och åter igen, var hittar jag delar?

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]