Sida 1 av 1

S60 2009 felaktig termostst

Postat: sön 11 dec 2022, 15:40
av DBS
Hej. Min s60 140hk 2009 går inte upp i temp som den ska. Volvo har konstaterat att termostat behöver bytas men de har inte tid än. (Garantiärende). Är det skadligt för motorn att gå "för kallt"? Efter 1 mils körning går tempnålen upp mellan 1 till 2 markeringar, alltså till hälften av normaltemp. Volvo säger att det inte är farligt, men jag är skeptisk. Kör man flera mil är den nästan uppe i normaltemp. Hur ska jag tänka dessa kalla dagar?

Re: S60 2009 felaktig termostst

Postat: sön 11 dec 2022, 15:47
av Tobbe740
Det är inte bra när bilen inte ha4 rätt temp. Har du bra olja och inte varvar är det dock ingen katastrof att köra. Vet någon verklig temp på motorn när nålen börjar röra sig åt höger?

Re: S60 2009 felaktig termostst

Postat: sön 11 dec 2022, 15:51
av klacken
Ingen fara att köra,bara du som får kallare i kupén

Re: S60 2009 felaktig termostst

Postat: sön 11 dec 2022, 15:59
av DBS
Bilen servades på Volvo i höstas och är en automatare. Har tid för byte direkt efter nyår. Ska använda den så lite som möjligt tills den är bytt.

Re: S60 2009 felaktig termostst

Postat: sön 11 dec 2022, 16:03
av Rådlös
Ett tpis om man ändå vill veta hur varm motorn är. Köp en IR-termometer. Dom finns på prylvaruhusen och kostar från ett par - tre hundralappar och uppåt. Skall man göra upprepande och jämförande mätningar så använd papper och penna samt mät på samma ställe varje gång. Kanske i närheten av termostaten, men inte efter termostaten på slangen t.ex. Den blir ju inte varm förrän termostaten har öppnat.

En IR-termometer är också användbar nu "på istiden" och energikrisen om man jagar tjuvdrag runt dörrar och fönster. Då får man siffror på var och hur det drar kallt.