Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1521334
Hej!
Köpte bromsok fram (MAXGEAR) till en S80 -00 och det fungerade klanderfritt 1år, sedan började det läka från det ena oket. (trasig kolvpackning eller sprucket? är skickat för att ev. få garanti).
Men för att inte bli stående köptes ett nytt ok (ESEN SKV).
Fungerade bra med sommardäcken på (aluminiumfälg) men när vinterdäcken med plåtfälg monterades började oket att ta i fälgen... (inte mycket men ändå så det hörs - bara på ett ställe)
Är detta vanligt?
Funderar om det är slipa ned oket som gäller (eller om det är en garanti fråga - eller om jag fått rätt ok)
Det är möjligt att plåtfälgen skevar någon 1/10mm (men inte något som syns med ögat).

Det andra fenomenet var att detta ok var betydligt svårare att lufta.
Bromsoljan rann inte ut, även om luftskruven var öppen (vilket det gjorde på MAXGER)
Nåväl - med tryck på bromspedalen gjordes luftningen, men upplever ändå ett konstigt fenomen.

Bromspedalen tar "normalt" med motorn avslagen, när motorn startar sjunker den en bit pga. servon (och det blir stumt)
Men ute på vägen kan det inträffa att bromspedalen sjunker ännu djupare (nästan till golvet) innan bromsen tar.
Kan det fortfarande vara ett "luftnings problem"? eller är det något helt annat.
Det enda samband är att det uppstod när bromsoket (eller däck) byttes.
(körde inte mycket mellan bytet av bromsok och vinterdäck med plåtfälg - men inget konstigt noterades)

Samtidigt med bytet av bromsok/däck - inträffar det att ABS-lampan tänds ibland (kanske även har med slaskigt/fuktigt väder).
Har inte analyserat om läget på bromspedalen och ABS-lampan har ett samband.
Har inte heller kollat vilken givare som ABS:n "klagar på".. (antispinnlampan påverkas också - men det ska nog vara så)
Detta fenomen förmodar jag är helt skilt från problemet med bromsoket - vad tror ni?

Hur går jag vidare?
#1521543
Eftersom vi köpt bromsoket från Trodo, kontaktade jag dem.
Visst kan jag begära "reklamation" - men det är kanske bromsklossarna som inte stämmer eller...
Trodo nämnde att hen hade hört något liknande tidigare.

Nu har bromskloss problemet minskat, och det inte ofta som det låter.
Istället har ABS/Antispinn problemet blivit större.
(vilket medförde att jag skapade en ny fråga angående detta)
#1521593
Borde inte vara fel ok! - bromsoket tog inte i aluminiumfälgen (15") med sommardäcken på.
Att rätt OK är beställt är jag säker på. (men har jag fått rätt ok? - måste kolla...)
När plåtfälgen (15") sattes på nuddade oket bara på ett ställe på fälgen (vid bromsning tog det inte)
(Nu tar det som sagt sällan)

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]