Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1520825
Hej!

Jag har Volvo Vida och har haft problem med att bilen ger felkod för katalysatorn.

Detta har jag kunna släcka tidigare, precis innan besiktning, då jag är säker på att det inte är fel på katalysatorn utan bara att den tjuvluftar innan katalysatorn. Värdena på reningen är alltid bra.

Dock denna gången när jag läser koder med volvo vida får jag upp nya felkoder, inte om katalysatorn alls, och även om jag raderar dem så släcks aldrig motorlampan och de återkommer direkt.

De felkoder jag får är:

CEM-1A59 Communication with AUM control module Signal missing, RÖD - Har jag haft hela tiden, påverkade inte motorlampan tidigare iaf

CEM-5B06 Seat heater right Signal too low, RÖD - Ny, men inget som borde påverka motorlampan?

UEM-004 Siren Communication fault, RÖD - Funnits hela tiden, påverkade inte motorlampan tidigare

CCM-0021 Air quality sensor Internal fault, GUL - Ny, men borde inte påverka motorlampan?

CEM-5B01 Left heater pad Faulty Signal, GUL - Kommer lite då och då, men stolsvärmen fungerar på förarsidan och har inte påverkat motorlampan tidigare


Kan det vara så att det med katalysatorn finns kvar, men att den är dold längre in i programmet?

Koden jag hade tidigare var:

ECM-4201 Three-way catalytic converter (TWC) efficiency - Power deterioration, RÖD`

Tack på förhand!

Linda-Marie
#1520875
Bästa som finns är ju när fel och problem är svåra att hitta och lösa :)
Du borde få upp koden i vida på katten, men det kan ju också vara som så att du inte har felkod på den just nu utan att det är något annat som triggar CE.

Misständning eller MAF givare ? Har för mig att jag någon gång felsökt CE och inte hittat någon kod, då var det en tändspole som gett upp.
Du vet hur du kollar historiska koder och aktuella i Vida ?
#1520966
Greffel skrev:Bästa som finns är ju när fel och problem är svåra att hitta och lösa :)
Du borde få upp koden i vida på katten, men det kan ju också vara som så att du inte har felkod på den just nu utan att det är något annat som triggar CE.

Misständning eller MAF givare ? Har för mig att jag någon gång felsökt CE och inte hittat någon kod, då var det en tändspole som gett upp.
Du vet hur du kollar historiska koder och aktuella i Vida ?
Jag har suttit i totalt två timmar, en timme åt gången, för att försöka få fram andra felkoder som tänder CEL, men får endast upp de nämnda ovan, och som tidigare nämnt, ingen borde ge CEL.

Finns det några saker som blir CEL utan att ge felkod?

Bilden går bara fint, inga problem med något annat överhuvudtaget.

De enda problemen som jag vet finns är_
- AC kompressorn är tom då den är nyligen bytt, (Ska iväg till far som ska trycktesta och sedan fylla den åt mig.)
- jag tyckte det såg ut som att det kom ut rök från avgasröret precis innan katalysatorn, vilket är varför jag tror den tjuvluftar
- jag behöver byta bussningarna på länkarmarna så tänkte helt enkelt bara ta dem från reservdelsbilen då de var nyss bytta när jag ställde av den
- att det inte går att sänka hastigheten på farthållaren via ratten ibland och att den ibland inte håller hastigheten utan ökar
#1520970
Låter som du har grundkunskaperna i VIDA.
Ta en skärmdump på alla dina sparade koder och sedan en skärmdump på alla aktiva koder spara på datorn.
Sedan nollar du alla felkoder och tar en runda med bilen för att låta bilen själv berätta vilken modul det är som tänder CE enligt denna Ytube video:


Borde då peka i vilken riktning du skall fortsätta felsöka
#1521096
Greffel skrev:Låter som du har grundkunskaperna i VIDA.
Ta en skärmdump på alla dina sparade koder och sedan en skärmdump på alla aktiva koder spara på datorn.
Sedan nollar du alla felkoder och tar en runda med bilen för att låta bilen själv berätta vilken modul det är som tänder CE enligt denna Ytube video:


Borde då peka i vilken riktning du skall fortsätta felsöka
NU är MOTORLAMPAN SLÄCKT!

Tack för att du pekade mig till hur man kunde läsa DTCS status i infopanelen.

Via den kunde jag se ifall de reagerade på "erase all" eller inte, och de gjorde de INTE.

Jag fick gå in och radera varje modul för sig, ibland krävdes det 2 el 3 ggr innan modulen faktiskt raderades.

Nu har jag fortfarande samma felkoder, men ingen CEL som lyser.

Tack så mycket! <3

Det var det enda besiktningen klagade på xD
#1521180
Bra jobbat, bara beta av dom andra felen med. Skön känsla när bilen inte har några fel i VIDA :)
Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]