Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1520735
När jag iår skulle slänga på vinterdäcken hittade jag en gammal originaldomkraft i bilen jag köpt (V70 2006) så jag tänkte testa den. Problemet är att jag inte förstår hur Volvo har tänkt att man ska veva upp och ner när man använder den då vevarmsdelen (till vänster i bilden) är otroligt fjuttig. Är det tänkt att man ska ha någon slags hävstång till denna? För vev-armen är inte ens 1 dm lång...hur är det tänkt att man ska veva med denna?

Vet att den ska läggas på tryckpunkterna, men hur menade Volvo att man ska få kraft att veva med en hävstång som inte ens är 1 dm? Ska jag stå och veva på den där lilla fjuttiga armen?

Bild: Bild

Det märkliga är att dessa originaldomkrafter verkar vara det som levererades till alla Volvobilar från 90talet och 20 år framåt, men jag kan inte hitta någonstans en instruktion för hur man använder den? Då pratar jag inte om tryckpunkterna på underredet som sagt, för det har jag koll på. Men det finns inget sätt att koppla en större arm till den så att man får vridmoment? Om nu man ska stå och veva för hand på den där lilla armen, vad är poängen med den svarta lilla plastknoppen i bilden som sitter längst ut? Blev jäkligt förvirrad av denna domkraft...

Instruktionsboken gav mig inte någon information den heller. Någon som vet, missar jag något uppenbart här eller saknar jag något tillbehör?

Bild
#1520752
ANVÄND DEN INTE!

Värsta mest instabila skit som någonsin tillverkats. Hade min bil å ligga på backen efter jag prövat den. Lagom roligt att börja gräva under för att försöka få in något så man fick upp bilen igen.

Enda gången den skall använda är i absoluta nödfall, har alltid en liten domkraft med mig i bagageluckan nu för tiden.
#1520755
klacken skrev:Du viker ju ut den svarta knoppen som är själva handtaget,kan inte bli mycket enklare🤔
Jo tack, så mycket förstår jag också. Min fråga är att det blir jävligt jobbigt, nästintill omöjligt att stå och veva hållandes en sånt litet handtag för man får ingen hävkraft och om det då inte borde finnas någon slags förlängare. Måste isåfall vara världens sämsta handtag som någonsin tillverkats om tanken är att det är det enda man ska hålla i.
#1520769
Jag har aldrig upplevt några problem att veva när den är utfälld. Vore armen längre skulle den ta i backen. Är du säker på att du testat den på rätt sätt? Handtaget skall peka rakt ut från bilen åt sidan och armen snurra i hjulens rotationsriktning eller i motsatt håll så att säga. Jag brukar börja med att skruva ur den utan att den sitter på bilen för att slippa veva med den när foten på den bara är i luften.
#1520772
Jag hade en V70 -08 och där var det en traditionell saxdomkraft. Men det var ju en speciell profil på själva lyftdelen så att den skulle passa att lyfta i en plåtskarv i tröskeln. Jag har också en garagedomkraft, (Bil****) Där lät jag tillverka ett lyftverktyg, ungefär som en rund kopp som jag satte på domkraftens lyftdel. Den hade samma profil som saxdomkraftens lyftdel och passade alltså mycket bra på (upp mot) plåtskarven.
Det finns nog en flera år gammal tråd med bilder om detta här på forumet. Jag har skrivit om den i alla fall.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]