Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1520575
Hej!

Jag har en Volvo XC70 -04 med ett fel som jag inte kan lösa. Har letat i forumet och hittat några liknande trådar, men förstår inte felet ändå.

Det händer att displayen för radio, farthållare och klocka slocknar. Detta kan ske oavsett tid på dygnet och hur ljust/mörkt det än är. Radion spelar fortfarande, så det är bara själva dislayen som blir mörk. Samtidigt som detta sker går det inte heller att låsa helljuset. Helljuset fungerar, alla lampor lyser, men det går inte att låsa spaken utan jag måste hålla in den.

Någon som har en idé om hur detta kommer sig? Vänligen förklara som om jag vore ett barn eller dum i huvudet! Tack :)
#1520697
sicnarf skrev: ons 23 nov 2022, 13:49 CEM fel. Kolla om ditt 12 volt uttag funkar.
Man kan ha ett sådant fel eller flera som i annonsen.
https://www.obdtuning.se/sv-SE/reparati ... 70-6663009
Har mobilladdare i 12 volts uttaget, men den krånglar en del. Har köpt ny kabel till den, men den glappar ändå. Kanske är det så att själva uttaget inte fungerar som det ska. Ska se om jag kan hitta cigarettändaren och stoppa i den.

Annars menar du att jag behöver köpa en ny CEM och byta den?
#1520715
Dina bekymmer ka mycket väl vara glappkontakt i själva ljusreglaget alltså vredet till vänster om ratten. Tycker att många av dina symton tyder på fel i LMS (ligt swith module). På ODB tunings hemsida finns en bra beskrivning av problemet samt hur man kan åtgärda det. Sök på: ODB tuning/tjänster/tips och trix/reperation volvo ligt swith modul. Man kan ofta (men inte alltid) se om en lödning spruckit om man synar med ett förstoringsglas.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]