- fre 25 nov 2022, 09:22
#1520794
Prova ryck i framhjulen (tryck i bakkant, dra i framkant och sen tvärtom) Du behöver inte lyfta bilen, däcken flexar tillräckligt.
Det ska INTE kännas något glapp, då är yttre eller inre styrleder dåliga. Sånt ger allmän vinglighet och kan få rattens mittläge (och toe) att vandra iväg
Se bara upp så att inte ratten slår fram och tillbaka mot glappet i rattlåset, det kan ge förvirrande glapp-känsla vid hjulen
Toe-out inställning (titta ner på dina fötter så förstår du) gör förutom att bilen blir vinglig att däcken nöts snabbare på innerkanten. Kan vara värt att titta efter.. själv brukar jag tejpa en remsa silvertejp tvärs över slitbanan och åka en bit. Då ser man snabbt om tejpen nöts jämnt eller snabbare ute på endera kanten av däcket. Kan ju även vara bakaxeln som har fått fel toe pga slitna bussningar..
Kräv att bilhandlaren står för hjulinställning och kalibrering av rattvinkelgivaren, det låter väldigt rimligt. Stå på dig att bilen är livsfarlig att köra i halka!
Det ska INTE kännas något glapp, då är yttre eller inre styrleder dåliga. Sånt ger allmän vinglighet och kan få rattens mittläge (och toe) att vandra iväg
Se bara upp så att inte ratten slår fram och tillbaka mot glappet i rattlåset, det kan ge förvirrande glapp-känsla vid hjulen
Toe-out inställning (titta ner på dina fötter så förstår du) gör förutom att bilen blir vinglig att däcken nöts snabbare på innerkanten. Kan vara värt att titta efter.. själv brukar jag tejpa en remsa silvertejp tvärs över slitbanan och åka en bit. Då ser man snabbt om tejpen nöts jämnt eller snabbare ute på endera kanten av däcket. Kan ju även vara bakaxeln som har fått fel toe pga slitna bussningar..
Kräv att bilhandlaren står för hjulinställning och kalibrering av rattvinkelgivaren, det låter väldigt rimligt. Stå på dig att bilen är livsfarlig att köra i halka!