Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1520794
Prova ryck i framhjulen (tryck i bakkant, dra i framkant och sen tvärtom) Du behöver inte lyfta bilen, däcken flexar tillräckligt.
Det ska INTE kännas något glapp, då är yttre eller inre styrleder dåliga. Sånt ger allmän vinglighet och kan få rattens mittläge (och toe) att vandra iväg
Se bara upp så att inte ratten slår fram och tillbaka mot glappet i rattlåset, det kan ge förvirrande glapp-känsla vid hjulen :-)

Toe-out inställning (titta ner på dina fötter så förstår du) gör förutom att bilen blir vinglig att däcken nöts snabbare på innerkanten. Kan vara värt att titta efter.. själv brukar jag tejpa en remsa silvertejp tvärs över slitbanan och åka en bit. Då ser man snabbt om tejpen nöts jämnt eller snabbare ute på endera kanten av däcket. Kan ju även vara bakaxeln som har fått fel toe pga slitna bussningar..

Kräv att bilhandlaren står för hjulinställning och kalibrering av rattvinkelgivaren, det låter väldigt rimligt. Stå på dig att bilen är livsfarlig att köra i halka!
#1521779
Så jag åkte in för balansering av däck och hjulinställning. Kom ut med just det och nybytt länkarm/spindelled och styrled + fyra nya vinterdäck. De sa på verkstaden att det var så mycket glapp att de bara behövde låg muskelkraft för att förflytta allt. Vet inte riktigt vad som menas med det men jag förstår att det inte är bra XD. Däcken var från 2010, inte "dåliga" men de tyckte att de skulle bytas pga ålder. Så summan hamnade på alldeles för mycket. Jag ringde faktiskt bilfirman innan jag gav tillåtelse till verkstaden att påbörja arbete. De sa att det var slitagedelar och jag hade kört därifrån. De erbjöds sej att fixa det åt mej, men visste inte när/var/hur. De var ju tvungna att beställa delar, så skulle jag köra dit bilen och lämna den där. Jag bor inte närsgårds till denna firma och jag försökte förklara för dem att bilen inte var säker att köra, så jag ville inte köra dit den. Iaf efter mycket tjabbel slängde de på luren i örat på mej och jag gav verkstaden grönt ljus att fixa bilen. Jag förstår nu att eftersom firman erbjöds sej och jag i princip "tackade nej" så har jag inget att komma med där. Så nu har jag en riktigt dyr gammal Volvo XD. Hoppas att den kommer hålla ett tag för jag har inte råd med något mer/ny bil på åtminstone 10 år XD

*Edit: Hjulinställningen var tydligen inte heller något att hänga i julgranen.
#1521783
Tur du hittade felet. Du skrev i första posten att bilen kändes vinglig redan när du körde hem från affären. Du märkte inte det under provkörningen? När besiktades den för att ha varit så hemskt vingligt då? Sånt här upptäcker de direkt på bilbesiktningen annars.
#1521784
sicnarf skrev: lör 03 dec 2022, 14:10 Tur du hittade felet. Du skrev i första posten att bilen kändes vinglig redan när du körde hem från affären. Du märkte inte det under provkörningen? När besiktades den för att ha varit så hemskt vingligt då? Sånt här upptäcker de direkt på bilbesiktningen annars.
Den kändes vinglig men jag trodde bara att den hade känslig servo och att det var jag som var ovan. Den besiktades i mars/april i år. Stora problemen kom med sämre väglag.
#1521793
Swedeheart skrev: lör 03 dec 2022, 13:55 ..Jag förstår nu att eftersom firman erbjöds sej och jag i princip "tackade nej" så har jag inget att komma med där. .
Kan nog bli väldigt svårt att kräva att de betalar arbetskostnaden hos en annan verkstad. Men någon del av kostnaden för reservdelarna borde de väl rimligen kunna stå för.. Prova ta ett snack med konsumentvägledaren i din kommun.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]