Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1520404
Visst, det är inte fel.
Sen kan jag tänka mig att illa kalibrerad rattvinkelgivare inte sätter hård felkod när rattutslag och signal från gyro inte matchar varandra. Det skulle ju faktiskt kunna bero på att man sladdar på riktigt men om det inträffar hela tiden så är det mer sannolikt att det är ett kalibreringsfel :-/
Ren spekulation men om jag hade utvecklat antisladd-enheten själv skulle jag ha satt en "mjuk" felkod om detta händer för ofta. Typ "service erfordras" :-D
Du säger själv att "ratten blev sned", då kommer rattvinkelgivaren inte att vara i mittläget när du åker rakt fram. Antisladd får veta att vi ska svänga men gyrot säger att vi inte gör det. Antisladd-åtgärd: pulsa bromstrycket på ena sidan för att få bilen att svänga enligt rattvinkelgivaren! Medan framhjulen stretar åt ett annat håll. Maktkamp! Vem vinner? :-D
#1520444
Som test bytte jag framdäcken mot bak och bilen blev lite stabilare, men ratten är fortfarande sne. Det är svårt att förklara, men det känns som om däcken ligger bra mot körbanan, men karossen svänger hejvilt.
Tror Ni att en hjulinställning och balansering är vägen att gå från här? Eller ska jag kolla något annat?
#1520542
Vanligt fel med att ratten är lite sned.
Ratten ser ut som att den svänger höger, bilen gå rakt eller drar lite. Det löser sig ofta med hjulinställning om slitaget inte är jättemycket. Det är något i framvagnen som slits ut. Kommer inte ihåg exakt vad just det felet berror på.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1520574
Däcken ser bra ut, men visst kan det vara det med.

Jag har beställt tid för balansering och hjulinställning.
Nu har jag kört lite till och den beter sej bara lustigt om det är snö/modd/pölar på vägbanan. Är vägen bar så går den som en klocka. Jag personligen tycker att om det är hjulins./däck osv att den borde väl bete sej likadant hela tiden?
Får man lämna tillbaka bilen till bilfirman och häva hela köpet? Eller kommer jag förlora massa på det? Nu kommer jag lägga ut 2,5-3,5 tusen på den med och blir den inte bra vill jag inte ha kvar den. Jag kan ju inte köra den alls under vintern.
#1520660
Swedeheart skrev:Däcken ser bra ut, men visst kan det vara det med.

Jag har beställt tid för balansering och hjulinställning.
Nu har jag kört lite till och den beter sej bara lustigt om det är snö/modd/pölar på vägbanan. Är vägen bar så går den som en klocka. Jag personligen tycker att om det är hjulins./däck osv att den borde väl bete sej likadant hela tiden?
Får man lämna tillbaka bilen till bilfirman och häva hela köpet? Eller kommer jag förlora massa på det? Nu kommer jag lägga ut 2,5-3,5 tusen på den med och blir den inte bra vill jag inte ha kvar den. Jag kan ju inte köra den alls under vintern.
Inte nödvändigtvis att den beter sig underligt på torr väg. Du kan märka att den känns lite över eller understyrd på torr väg. Det förstärks lite när det är lite halt. Bilens hjul så att säga sladdar lite hela tiden det förstärks när man svänger.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Tjena! AC i denna V70 2011 blåser ut kall lu[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]