Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1520312
Ska börja med att säga att jag inte är någon mekaniker eller kan speciellt mycket om en bils delar. Jag kan enbart sköta det basiska själv. Och jag har aldrig förut köpt en bil själv. Jag köpte/bytte in min gamla, denna bil för 2,5 vecka sedan från en bilfirma. Den såldes nyservad med en bas försäkring i 6 månader. Bilen kändes lite osäker/vinglig på vägen från början, men inget drastiskt, så jag tutade på som vanligt. Så kom vinterväglaget -^...Jag bytte till vinterdäck och det började med att ratten blev sned när jag hade bytt. Sen var jag ute och körde en sväng, ingen snö/modd än på vägen, men då kom ett meddelande att antisladden bör servas. Bilen kändes vingligare, men höll sej på vägen. Jag kollade tryck i däck och la mej på 2,6-2,7 runt om. Bilen kändes väl lite stadigare på hemvägen men inte mycket.
Idag när jag skulle köra har det snöat rätt kraftigt och det var modd/snö på vägen. Bilen beter sej som en unghingst på grönbete. Vinglar över hela jäkla vägen så fort det kör igenom något(modd/pöl/snö) kunde inte köra över 50. Fick ställa bilen och låna dotterns för att ta mej dit jag skulle. På vägen hem hade det mesta försvunnit från vägbanan och bilen beter sej som innan snön. Lite ostadig, men inga större problem.
Jag är ingen ovan vinterkörare och har kört i många år. Idag var det första gången jag någonsin varit livrädd bakom ratten.
Ringde bilfirman och de säger att det kan vara batteriet som är dåligt? Någon med att den inte orkar att starta upp alla sensorer. Som jag skrev innan, jag är ingen bilmeckare alls och detta är den "nyaste" bilen jag ägt. Men jag har bara ägt den i 2,5 vecka så jag kan väl inte kört sönder något redan? Känns lite som jag blivit blåst, men jag vet inte av vad/vem -^.
Några idéer vad jag kan kolla upp för att ha en säker bil på vägen vid lite modd?
#1520362
sicnarf skrev:Åk tillbaka till firman och be de kolla batteriets skick. Eller mät själv?
Visst kan jag kolla batteriet. Det är något jag kan göra... Men kan ett "dåligt" batteri göra bilen så ostadig? Den startar utan problem och den laddar som den ska.
#1520368
Erik Å skrev: mån 21 nov 2022, 19:06 Det där felmeddelandet om antisladd säger att något är fel..
Abs-givare vid något hjul eller rattvinkelgivare som strular kanske. Åk till verkstad och få felkoder utlästa
Har varit hos en kompis med dator och den hittar inga felkoder alls.

Nu är jag inte så orolig över servismeddelandet som jag är över bilens väghållning, om nu det inte är så att det hänger ihop vill säga ^^. Ingen lampa lyser i bilen som varning för något.
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]