Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ohman
#1518541
Hej. Ny på forumet då det var herrans massa år sedan jag hade Volvo. Men nu var det dax då dottern köpt EPA (V70n).
Givetvis började trasslet direkt 😆.
Kylfläkten går nonstop till batteriet är slut.
Har beställt ett nytt styrdon till kylfläkten och börjat klia mig i huvudet hur jag ska gå tillväga. Det jag inte lyckats lista ut är hur jag ska få loss kontakten som är snsluten till fläktmotorn. Alltså kablaget som går från styrdonet och anslutet till fläktmotorn.
Ser inte ut som en kontakt som är gjord för att ta bort?

Någon dom gjort detta byte utan att krångla ut hela fläktpaketet?
OBS! Det handlar om kylfäkten till motorn, inte kupefläkten.
Mvh
Mathias
Senast redigerad av 1 ohman, redigerad totalt 0 gånger.
av ohman
#1519197
Uppdatering. Under tiden då jag väntade på att få hem nya styrdonet så slutade fläkten att gå oavsett temp. Fick dessutom en spricka i kylaren så den måste nu bytas iaf. Funderar på att även byta elfläkt på samma gång då jag misstänker att monteringen av det nya styrdonet som måste skarvas på kablarna som går in i fläktmotorn kanske inte blev hel fackmannamässigt utförda. Men skull ju vilja prova något sätt att tvångsköra fläkten för att se att det funkar. Tempmätaren på instrumentpanelen har hela tiden uppträtt normalt, dvs långsamt stiga till rakt upp och sen stanna där.

Jaja mycket frågetecken här....
Användarvisningsbild
av Cotag
#1519238
När min kylarfläkt la av så svängde jag förbi volvoskroten i Jönköping, var förbi stan i annat ärende.
Pratade med killarna i butiken och fick låna ut 2 fläktar som borde fungera till min bil, provade dom på parkeringen genom koppla in och lägga dom uppe på motorn, bara en av dom fungerade mot min bil.
Så, lita inte blint på att grejer med "rätt" artikelnr ska fungera från skroten.
viewtopic.php?t=154355

Har du läst felkoderna så det inte är typ tempgivare eller annat?
av glock40sw
#1519258
Är du säker att felet ligger i "styrdonet" ,den är nämligen bara ett elektroniskt relä .Fläktfunktion styrs av ECM med information av givarna.
Skärmbild 2022-11-14 053521.png
Skärmbild 2022-11-14 053521.png (75.68 KiB) Visad 882 gånger
av ohman
#1519521
Nej jag är inte säker alls. Men nu har jag köpt på mig kylare och komplett fläkt från skroten, sen har jag beställt två nya tempgivare, en övre och en som ska sitta någonstans som jag inte listat ut ännu. I helgen tänkte jag plocka bort fronten för att kunna byta på vettigt sätt då jag inte har någon lyft. Ska kanske prova med elfläkten liggande på motorn och se att den går igång innan jag krånglar dit den. Tack för tipset.
av ohman
#1520992
Har nu bytt kylare och elfläkt men fläkten startar inte trots att bilen i varmgarage når strax över mitten på tämpmätaren i intrumentpanelen. Inväntar nya tempgivarna, men vet fortfarande bara var den sitter som sitter i termostathuset.
av ohman
#1521758
Det är troll i detta! Har bytt tempgivare nu och fläkte verkar bete sig som den ska dvs startar när man startar bilen och stänger av sig efter någon min efter att man stängt av motorn om den är varm. Doch så visar nu tempmätaren avsolut noll, rör sig inte ur fläcken. Kan det bli den typen av fel på nya tempgivaren att den ger rätt info till fläktstyrningen men inte till mätaren? Motorn blir varm om jag står på tomgång i ca 15 min men värmen sprider sig inte så mycket genom kylpaketet, mest övre kylslangen och den sidan av kylaren som blir varm. Någon som har uppslag kring detta?
av Erik Å
#1521759
ohman skrev: lör 03 dec 2022, 09:58 ..mest övre kylslangen och den sidan av kylaren som blir varm.
Det är helt normalt innan termostaten har öppnat ordentligt; då blir övre slangen varm.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]