Powershifting med A-Traktor ECU?
Postat: fre 21 okt 2022, 23:49
Hej!
Jag har en go V70N med en 2.4T som är nuvarande ombyggd till en traktor. Den är strypt i ECU och det fick mig att tänka. Skulle jag kunna "powershifta/flat foot shifta" utan att rasa hela växellådan på en dag?
Vanligtsvis så är powershifting inte rekommenderat då motorn varvar högt, men växellådan vill varva lågt eftersom man går upp i växel, och då när man släpper koppling slås skivorna tillsammans i olika farter och då mår den inte helt hundra.
För att motkämpa detta brukar sport bilar installera ECU för att strypa varven när man frikopplar till t.ex. 2k-3k, för då tappar man inte turbo tryck men samtidigt inte varvar sönder motorn.
Detta gör också min ECU, fast för att strypa farten på bilen. När jag frikopplar toppar varven ungefär 2k, ksk lite över och 2an spärrar också 2k, och 3an 1,4k~. Andledning till att jag vill göra detta är eftersom bilen rycker till när man släpper koppling p.ga. något okänt, och detta motverkar det helt. Men samtidigt vill jag inte skada växellådan eller kopplingsskivorna. Men jag är inte helt kunig om det här, och det flesta som finns om powershifting är i samband med sportbilar så då tänkte jag att jag skulle kunna skriva här.
Jag har en go V70N med en 2.4T som är nuvarande ombyggd till en traktor. Den är strypt i ECU och det fick mig att tänka. Skulle jag kunna "powershifta/flat foot shifta" utan att rasa hela växellådan på en dag?
Vanligtsvis så är powershifting inte rekommenderat då motorn varvar högt, men växellådan vill varva lågt eftersom man går upp i växel, och då när man släpper koppling slås skivorna tillsammans i olika farter och då mår den inte helt hundra.
För att motkämpa detta brukar sport bilar installera ECU för att strypa varven när man frikopplar till t.ex. 2k-3k, för då tappar man inte turbo tryck men samtidigt inte varvar sönder motorn.
Detta gör också min ECU, fast för att strypa farten på bilen. När jag frikopplar toppar varven ungefär 2k, ksk lite över och 2an spärrar också 2k, och 3an 1,4k~. Andledning till att jag vill göra detta är eftersom bilen rycker till när man släpper koppling p.ga. något okänt, och detta motverkar det helt. Men samtidigt vill jag inte skada växellådan eller kopplingsskivorna. Men jag är inte helt kunig om det här, och det flesta som finns om powershifting är i samband med sportbilar så då tänkte jag att jag skulle kunna skriva här.