Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1514335
Hej alla ni!
Sitter med en S80 2.4d-07 som snart kommer bli min död.
Har haft bilen några år och dom första åren gick den som en dröm. Inga som helt konstigheter.
Sen en vacker dag när jag skulle till jobbet så dog den plötsligt. Det var verkligen som om jag vridit om nyckeln. Fungerade inte att starta den igen utan den tuggade bara på startmotorn.
Efter 10 min så funkade den igen.
Jaha tänkte jag och rullade vidare.
I säkert en månad var den som vanligt och jag glömde väl mer eller mindre bort det.
Sen, hände det igen. Och sen igen. Med tätare och tätare intervaller. Och ALLTID när motorn var kall. Fick jag upp värme kunde jag köra oavbrutet..
Det som hände nångång varannan månad blev mer eller mindre varje vecka. Och när det hände oftare tog det alltid längre tid innan den gick att starta igen.
Har väntat allt mellan 10 min till en hel helg för att kunna få igång den.
Jag är ingen mekaniker själv överhuvudtaget så jag har haft den inne hos 3 verkstäder (var av en var Volvo) och alla säger att det inte är något fel på bilen.
Vilket in mina öron låter helt sjukt.
Ser man ingen felkod så är det inget fel? :-)
Jag har läst massor om vad det kan vara för fel och för varje ny tråd finns en ny lösning och jag kan ju inte byta ut del för del tills den kanske fungerar igen.

Nu står bilen och väntar på vad som ska hända med den så ni här är väl mer eller mindre sista utvägen.

Ha en bra dag!!
#1514359
Jag har en Golf som stannade spontant vid väldigt olika tillfällen och ibland startade direkt efter och ibland fick jag vänta längre.
Bensin och gnista fanns när jag felsökte. Pumpen gick hela tiden

Höll på att få hjärnblödning innan jag tog upp bränslepumpen ändå och då var silen som pumpen suger igenom mer eller mindre igensatt av skit. Konstigt att det att köra överhuvudtaget.
Rengjorde och körde någon vecka sen började det igen. Upp med pumpen och fullt med skit igen.

Måste ha tankat gyttja och inte bensin
#1514515
Hej,
Du har en dieselbil så jag tror du har utväxter i bränsletanken.
Bränslepumpen sitter som i en skål i tanken med hål på sidan så bränslet kan rinna in.
Dessa är nog till större delen täppta.
Bilen stannar pga av att det rinner in för lite bränsle, men när den har stått en stund så har det fyllt på i skålen och bilen startar igen.
S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförs[…]

Byta IAM i Volvo v50 -07

Hej ! Sitter en begagnad IAM i bilen som få[…]

Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]