Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en S60 -01. När jag köpte den bytte jag ut hjullagret vänster fram. Strax därefter noterade jag ett märkligt ljud från framvagnen – det liksom knakade till varje gång belastningen på drivaxlarna bytte riktning (typ när man har kört framåt och sedan lägger i backen).

Jag körde omkring så ganska länge, innan jag igår äntligen fick hjälp att ta reda på vad det var som lät. Det visar sig att det är hjullagret som liksom glappar inne i bromsskivan. Även om hjulet är monterat och åtdraget kan alltså hjulnavet rotera ett par grader, innan bultarna tar emot och tar med sig bromsskivan och hjulet i rotationen.

Filmen visar hur det ser ut från insidan: https://streamable.com/036cxh

Nu vill jag gärna veta vad det här kan bero på. Allt är monterat och åtdraget enligt spec. Hjullagret är från Biltema, kan det vara det som är problemet?

Är det någon annan som varit med om något liknande?
Måste ju vara fel invändig gänga i flänsen så att hjulbultarna fastnar i gängan innan de dragit ihop fälg/ bromsskiva/nav..?
Eller om de helt enkelt bottnar.
Prova ta av hjulet och kolla hur långt du kan skruva i bultarna..
Erik Å skrev: sön 02 okt 2022, 13:18 Måste ju vara fel invändig gänga i flänsen så att hjulbultarna fastnar i gängan innan de dragit ihop fälg/ bromsskiva/nav..?
Eller om de helt enkelt bottnar.
Prova ta av hjulet och kolla hur långt du kan skruva i bultarna..
Det låter helt rimligt såklart. Men samtidigt verkar hjulet sitta som det ska. Det glappar inte, och vibrerar inte under körning.
Lagret består tydligen av två hopsatta delar, i skf:s monteringanvisning påpekas att centrumbulten måste vara dragen med rätt moment, annars förstörs lagret när man släpper ner bilen på hjulen. Jag antar att bulten helt enkelt håller ihop lagret?
Centrumbulten har du förstås dragit med rätt moment + vinkel? :-)
Men rör sig verkligen bromsskivan relativt flänsen (läs navet) så är hjulbultarna inte korrekt dragna, finns ingen annan förklaring..
Erik Å skrev:Lagret består tydligen av två hopsatta delar, i skf:s monteringanvisning påpekas att centrumbulten måste vara dragen med rätt moment, annars förstörs lagret när man släpper ner bilen på hjulen. Jag antar att bulten helt enkelt håller ihop lagret?
Centrumbulten har du förstås dragit med rätt moment + vinkel? :-)
Men rör sig verkligen bromsskivan relativt flänsen så är hjulbultarna inte korrekt dragna, finns ingen annan förklaring..
Centrumbulten är dragen enligt instruktioner, och jag använde en ny bult till det nya lagret. Lagret i sig verkar vara helt fine, det är som sagt inget spel i hjulet och det känns/låter bra när man kör.

Jag håller med, jag kommer inte heller på någon annan förklaring. Det är det som är så mystiskt, haha. Jag får väl skruva isär och titta, se vad jag hittar.
Som påpekats, om bromsskivan rör sig relativt navet, det som här kallas flänsen, så är hjulbultarna inte åtdragna. Hjulbultarnas uppgift är att klämma ihop bromsskivan mot navets fläns. Hul mot skiva mot nav är ett klämförband. Om det rör sig sins emellan är grejerna inte ihopskruvade. Med andra ord, det är friktionen mellan bromsskiva och fläns respektive mellan hjul och bromsskiva som lasterna från hjulet går igenom, inte genom hjulbultarna.
Däremot kan det va så att det finns ett glapp i splinesen mellan drivaxel och nav. Isåfall är något inte enligt spec, och det kommer inte spela någon roll hur hårt man skruvar åt grejerna. Det har länge varit ett gammalt vanligt förekommande problem på P2 att drivaxlarna glappade i navet, något Volvoverstäderna åtgärdade genom att limma drivaxlarna i navet vilket medförde att dom blev omöjliga att dela på.

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]