Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1514023
V70nyburjaren skrev: sön 02 okt 2022, 08:44 Biltema ska godkänna reklamationen, förmodligen en väldigt okunnig person i disken, be om att prata med en annan/personens chef.
De hävdar att det är fel batteri till min bil då jag inte köpt det som dom rekommenderar på hemsidan, jag har istället köpt det batteri som bäst stämde överens med original spec.
Har pratat med minst fyra olika personer därav bl a vad jag uppfattade som butikschefen, alla mötte mig med samma kaxiga och tråkiga attityd...

Citat med mycket text från annat ställe där jag försökt förklara händelserna:

"Lite sammanfattning, i går förmiddag var jag på Biltema i Ängelholm för att reklamera mitt batteri som gett upp, dom tog batteriet och gick undan så att jag inte kunde höra vad som sas, vid ett tillfälle var dom 5 personer i detta utrymme kring mitt batteri!?
Fick sedan till svar att dom var tvungna att ta in batteriet och ladda upp det för att kunna testa det ordentligt, att jag själv precis gjort detta och dessutom hade bilder på testresultatet lämnades utan notis.
Dom ringde sen på eftermiddagen och ville ha ett registreringsnummer vilket dom fick.
Idag ringer dom igen för att bekräfta att batteriet är kass, men att det inte går på garantin då det inte är rätt batteri till min bil. Sa som det var att det ÄR rätt batteri till min bil med tanke på utrustningen, förklarade också vad det handlade om. Sa också att jag har fått original artikelnr utprintat från Volvos reservdelskatalog och att det t o m i instruktionsboken står att det ska vara "det stora" batteriet när man som jag har bränslevärmare, Hon ville då ta detta med sin chef.
Chefen ringer upp senare och drar samma valser och börjar ifrågasätta varför jag bytt storlek på batteriet, och ifall jag då även bytt generator, jag svarade att att generatorn är utbytt då den havererat men är inte är av betydelse i detta läget då denna är likvärdigt med original pga min utrustning i bilen. Ville sen att jag hämtade batteriet inom 3mån annars skulle dom slänga det och hänvisade mig sen till ARN.
Var senare inne och skulle hämta mitt batteri, visade upp uppgifterna jag hade, men dom brydde sig inte om att kika på det alls. Jag sa att ni har fel uppgifter på det som dom rekommenderade och att jag därför köpte ett batteri som var likvärdigt med original då fick jag till svar att då kanske jag inte skulle köpt något batteri alls ifall det inte passade med det som dom rekommenderade, jaha!??
Så sjukt dåligt bemötande, otroligt taskig attityd, det spelade liksom ingen roll vad man sa, det kändes som om dom redan från början tänkt sätta sig på tvären.
Alltså, tror dom på fullaste allvar att deras uppgifter är mer att lita på än Volvos egna specifikationer!??"
#1514024
Blev inte riktigt klok på issuen här, men du har alltså köpt ett Batteri som är större än det som Biltema menar på är rekommenderad storlek till bilen?

Kan i sammanhanget dela med mig om en liknande händelse jag varit med om. Jag köpte nya bromsskivor till min ena V70n. Ett par hålborrade 305mm Brembo XTRA LINE, dvs ganska dyra skivor som tyvärr redan från start vibrera ganska hårt. Min V70 är en sugis så ursprungligen hade just den bilen 286mm från fabrik, men som många vet har alla andra V70n med turbo 305mm med samma ok, så det är ganska simpelt att gå upp ett steg till 305mm enligt OEM spec.

Autodoc vägrade ta skivorna på garantin då dom mena på att skivorna inte var "kompatibla" med bilen. Kör nu OEM Volvo istället.
#1514025
rosefors skrev: sön 02 okt 2022, 09:35 Blev inte riktigt klok på issuen här, men du har alltså köpt ett Batteri som är större än det som Biltema menar på är rekommenderad storlek till bilen?
Ja, Biltema rekommenderar ett 60Ah 640A batteri till min bil och det fungerar alldeles utmärkt till en bil utan bränslevärmare.
I mitt fall så har jag bränslevärmare installerad från fabrik och ska således ha ett 95Ah 850A batteri precis som dieslarna och polis/taxi. Jag köpte alltså ett batteri som passade MIN bils spec istället för att gå på Biltemas universella rekommendation.
#1514028
Jag rekommenderar att helt enkelt köpa ett nytt batteri. Du kommer ingen vart med ARN.
Biltema har mycket riktigt 4 år garanti. På fabrikationsfel eller materialfel. Det är precis detta garantin täcker.
Om ditt batteri visar tecken på uttmattning efter 3.5 år så ligger bevisbördan på dig min vän, Du ska då bevisa för ARN att felet var där från början eller åtminstone upptäckt detta efter 6 månader efter köp. Det är inte riktigt enkelt att kunna glida undan hur du har behandlat batteriet under dessa 3.5 år. Hur bilens laddsystem fungerat och alla övriga faktorer som kan minska ett batteris livslängd. I detta du bör ha kontrollerat garantivilkoren noggrannare.
#1514033
Att installera ett större batteri än original ger ju bara fördelar, att det skulle paja p.g.a. att det är för stort stämmer inte.
(Satte själv i ett Biltema Silver 95Ah, betydligt större än original, i min V70 -07 utan värmare, fungerade perfekt så länge jag ägde den och då var batteriet ca 5 år gammalt när jag sålde den.)
Troligtvis har det misshandlats på något sätt t.ex. många kortkörningar, flitig användning av värmare, ha stereon på utan att motorn är igång för att nämna några saker.
Och att hålla på så dödar alla batterier oavsett storlek efter bara ett par år om man är riktigt slarvig.
#1514040
Anledningen att biltillverkarna har tendens, att förse sina bilar, med batterier med egenskaper på lite underkant är pengar ,sparar man en hundring på en bil ,blir det mycket på tusentals bilar.
Sen är det bara fördelar att byta originalbatteriet till större , frisk generator orkar ladda mycket större batteriet utan problem . Biltemas garantiproblem kan härröras att de har stora kvalitetsskillnader på batterier ,beroende från vilken fabrikat de råkar komma.
#1514042
Bilen har brukats så som en genomsnittlig användare nyttjar sin bil, den står inomhus när den är hemma, underhållsladdar batteriet nån gång i veckan med c-tec. Det enda som används då generatorn inte laddar är bränslevärmaren då och då.

C-tec laddaren sitter fast monterat i taket i garaget, snabbkoppling i bilen gör att man enkelt kan koppla laddaren vid de tillfällen man t ex behöver ha tändning eller liknande igång vid felkodsavläsning eller annat vid rep.
Också lätt att koppla in i de fall man anser att man kanske kört lite kort för att det ska ha hunnit ladda upp batteriet helt.
Så jag har svårt att se att jag skulle ha "misshandlat" batteriet som flera vill påskina!?
#1514060
Tror inte du har hanterat batteriet felaktigt men Biltema har tyvärr jäkligt ojämn kvalité på sina grejer beroende på vem deras leverantör är för stunden. Har själv dålig erfarenhet av biltemabatterier, eller egentligen Biltema överlag. Somliga Biltemaprylar funkar kanon men det är ett lotteri alltid.

Min erfarenhet av sånna här tvister är att det kostar mer än det smakar att hålla på att dra det i långbänk oavsett hur rätt man än har. Man blir bara på allmänt jävligt dåligt humör. Bättre att dela med sig av sina erfarenheter till andra och bara gå vidare. Ett batteri är 300kr för ett bättre beg på valfri skrot. Fan inte värt tjafset.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]