Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1513980
Jag har ett garantiärende på mitt batteri hos Biltema vilket dom avslog direkt eftersom det var fel spec på batteriet jämfört med vad deras rekommendation gav.
I detta fallet så är deras rekommendation vad vi kan kalla "det lilla" batteriet fel på just min bil då utrustningen kräver "det stora".
Så jag köpte alltså ett batteri som INTE fanns i den gruppen av batteri som Biltema rekommenderade utan istället ett batteri som stämde överens med spec på både det gamla batteriet och även vad Volvo själva rekommenderar till min bil med den utrustningen som den har (bränslevärmare).
Är uppmanad från Biltema att anmäla till ARN, så sjuukt jäkla onödigt i ett simpelt garantiärende...

Så min fråga nu är ifall det finns någon här inne som har tillgång till Vida osv, och som kan få fram vad min bil var utrustad med från fabrik (batteriet då alltså).
Volvo V70N 2,4T aut, AWD regnr: TCY156
#1513992
Min har bensinvärmare och det satt i ett ganska stort batteri när jag köpte den, du ser att det finns två skruvhål för batterilåset för att passa två storlekar på batterier.

Edit: Jag gick ut och kollade på batteriet och det står 800A på det, alltså 80Ah.
#1513995
V70nyburjaren skrev: lör 01 okt 2022, 21:37 Vad är det för "defekt" på batteriet?

Är batteriet felfritt har du ingen reklamationsrätt, och Biltema är väldigt tydliga, och har full rätt att inte acceptera återköp på bil-elektronik i brutna förpackningar.
Batteriet är lågvoltad och trött, de har ju själva konstaterat att batteriet är kass genom deras tester.
Batteriet är 3,5 år gammalt, garantitiden är 4 år.
Anledningen till att dom nekade garanti beror ju i grund och botten på att deras uppgifter inte överensstämmer med Volvo.
#1513996
144 skrev: lör 01 okt 2022, 22:16 Min har bensinvärmare och det satt i ett ganska stort batteri när jag köpte den, du ser att det finns två skruvhål för batterilåset för att passa två storlekar på batterier.

Edit: Jag gick ut och kollade på batteriet och det står 800A på det, alltså 80Ah.
Original batteri till polis/taxi/diesel och bensinare med bränslevärmare är 95Ah 850A.
#1513997
Hilmer skrev: lör 01 okt 2022, 22:39 Original batteri till polis/taxi/diesel och bensinare med bränslevärmare är 95Ah 850A.
Ok, 800A var enda informationen jag hittade och jag antog att det är originalbatteriet. Jag kontrollmätte det en gång och konstaterade att det inte höll laddningen så jag satte i ett mindre batteri jag hade hemma eftersom värmaren ändå inte fungerar.
#1514005
Inte för att säga att någon har fel men jag har det största batteriet som får plats i ett befintligt skruvhål i min bensinare, och det är mindre än 95Ah.

I övrigt så räcker inte ett 63Ah för bil med bensinvärmare, men det har vi nog redan slagit fast.

Har också gjort misstaget att köpa batteri på biltema. Aldrig igen.
#1514017
Så i rätt ordning med full information

Vilket batteri satt i bilen
Vilket batteri rekommenderade Biltema
Vilket batteri köpte du istället och installerade (och nu reklamerar)

Rekommenderar Biltema ett större batteri och du installerade ett mindre batteri kommer du inte vinna, ARN kommer inte acceptera fallet. Är det tvärtom och du valde ett större batteri, och kör längre sträckor, ska Biltema godkänna reklamationen.

Är det ett större batteri och du oftast kör korta sträckor så har batteriet inte laddats ordentligt och defekten faller under handhavandefel orsakad av kunden. Garantier gäller enbart för fabriksdefekter, ett batteri som inte laddats ordentligt täcks inte av garanti när det slutar fungera.
#1514018
V70nyburjaren skrev: sön 02 okt 2022, 08:29 Så i rätt ordning med full information

Vilket batteri satt i bilen 95Ah 800A ish, det är ju 3,5 år sen det försvann
Vilket batteri rekommenderade Biltema 60Ah 640A
Vilket batteri köpte du istället och installerade (och nu reklamerar) 100Ah 860A, det var detta batteri som var närmst i spec och fysik storlek.

Rekommenderar Biltema ett större batteri och du installerade ett mindre batteri kommer du inte vinna, ARN kommer inte acceptera fallet. Är det tvärtom och du valde ett större batteri, och kör längre sträckor, ska Biltema godkänna reklamationen.

Är det ett större batteri och du oftast kör korta sträckor så har batteriet inte laddats ordentligt och defekten faller under handhavandefel orsakad av kunden.

Kör blandat, ibland kortare och ibland längre. Bilen står i varmgarage hemma, underhållsladdar med c-tec nån gång i veckan.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]