Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anette62
#1513819
Nu har jag köpt ett nytt backspegelglas men inser att jag inte tänkte på vilken kabel som sitter på vilket stift så jag hoppas någon talar om det för mig :-).
Den svarta kabeln antar jag är JORD och då är frågan om den ska sitta på nedre stiftet som jag tror eller om det är tvärtom :-o. Får jag veta det så ska det väl snart vara bytt spegelglas och allt frid och fröjd igen. Det är en S60 av årsmodell 2004 jag har 8-)
av kebabpizza
#1513830
Ett värmeelement är ju i princip bara en ren resistans och som sådan är inte polaritet viktigt, MEN jag kan ha fel om det är något special.
Om du har ett mätinstrument, sätt det på resistans, är det lika många Ohm i båda riktningarna är det troligtvis inga konstigheter.
av Anette62
#1513840
Vadå värmetråd i glaset? 2 kablar som sticker ut vid innerkanten på kåpan, det är väl dom som gör så att is och snö försvinner från backspegeln så jag antar att dom går in i glaset ja.
av Anette62
#1513911
Jag får nämligen inte nya glaset att fastna trots att jag tittat noga i Gör-det-själv handboken. och det är kanske inte så konstigt då för man ska göra på ett sätt fram till och med 2003, sen från 2004 (som jag trodde att min bil är) helt annat sätt.
Så nu går jag ut och försöker på det sättet istället.
Håll tummarna att jag klarar det, mekanikern som brukar hjälpa mig med en del saker lyckades inte få dit glaset när han försökte igår kväll. Han sa till slut att man måste ta bort kåpan !!
av Erik Å
#1513923
Har du en ring med plasthullingar på baksidan av glaset? Lite värme gör alltid sådana mer samarbetsvilliga, prova blås varmluft med en hårtork innan monteringsförsöket.
Spelar absolut ingen roll om du kastar om kablarna..
Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]