Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1513723
Mitt batteri är helt slut och jag verkar endast ha servicenyckeln till min Volvo S60 -01 och kommer inte åt batteriet.

Min fråga är: går det att ladda bilen med CTEK under motorhuven på något sätt? Om det går, hur ska jag göra för att ladda bilen? Är det något speciellt jag behöver tänka på?
#1513730
Ja det går att ladda från motorhuven. Ovanför luftfilterboxen finns det en lucka med ett (+) i plasten. Lyft på den så har du en plusmatning direkt till batteriet där. Så bara att koppla plus från laddaren dit och sen minus till laddaren på något som är jordat, t.ex. topplocket.
#1513739
Kan bli problem att ladda med en ctek om batteriet är helt slut. Dom brukar kräva en viss laddning för att komma igång. Om det inte går att ladda med ctek så prova med en gammal dum laddare eller startkablar så att du får en grundspänning sen kan ctek ta över. Var beredd på att batteriet tagit skada om det varit helt urladdat.
#1513761
dieselkenneth skrev: tor 29 sep 2022, 19:14 Kan bli problem att ladda med en ctek om batteriet är helt slut. Dom brukar kräva en viss laddning för att komma igång. Om det inte går att ladda med ctek så prova med en gammal dum laddare eller startkablar så att du får en grundspänning sen kan ctek ta över. Var beredd på att batteriet tagit skada om det varit helt urladdat.
Sällan att batteriet blir helt tomt. Bilens funktioner slutar ju fungera och drar inte heller ström inte långt under 12V. Allt under 11 volt är ju kraftigt skadligt för battetiet men ska va mer än tillräckligt för att en laddare ska kicka igång. Problemet är nog snarare att så fort bilen får 12V spänning igen så drar alla boxar i bilen igång och suger i den uppsarten så mycket ström att laddaren slår ifrån.

Så oftast är problemet att laddaren inte get tillräcklig strömstyrka.

Kommer ställa till mycket när dom st&aum[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Sedan är det ju faktiskt lite skoj att meka s[…]

Det här är en helt annan värld &aum[…]

Har kört 200 000 mil med sin Tesla Rekordbil[…]