Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S60FIN
#1513337
Hej.

Har ett sådant problem att bilen (S60 D5 -03) är mycket svårt startad på morgnarna när den stått över natten.
Får ha den å dra runt i 5-10sek innan den kommer igång, sedan går den bra hela dagen utan problem å startar bra.

Hittills har det blivit bytt:
-Alla glödstift
-En spridare som var sönder
-Något t-stycke som läckte lite bränsle
-Någon slang till turbo som var i dåligt skick
-Bränslefilter
-batteri

Dom rekommenderade idag på verkstaden att jag skall pröva parkera bilen med ändan upp, ifall den startar bra imorgon är det troligen något läckage kvar på nått ställe som det blir att söka efter och om inte skall jag pröva sätta på tändningen och låta den stå en minut innan jag startar och startar den då bra så är det troligen bränslepumpen som börjar bli lite trött och behöver bytas.

Någon här som haft motsvarande bekymmer och hittat vad det berodde på?
Senast redigerad av 2 S60FIN, redigerad totalt 0 gång.
av S60FIN
#1513401
Hade bilen å stå med bakändan upp i natt och den startade på en gång i morse så bränsle läcker bakåt med andra ord.

Läste på något forum att det finns en backventil i bränsle pumpen på denna bil som kan gå sönder och enklaste sättet att fixa detta är att sätta in en separat backventil på bränsle slangen vid bränslefiltret.

Har tid till verkstaden nästa onsdag så dom får felsöka vidare men bad den sätta in en ventil i vilket fall som helst för säkerhets skull.
av S60FIN
#1514504
Hade in bilen på verkstaden idag igen, man hittade någral läckor till och bytte några slangar.
Dom försäkrade mig om att det nu är i skick och ansåg att dom absolut inte behövde sätta in någon backventil.

Får svaret på om det var en lyckad reparation imorgon när jag skall iväg till jobbet på morgonen.
av S60FIN
#1514561
Startade utan problem imorse.

Ställde bilen och luta med framändan lite upp idag vid jobbet för att se om den klarar det, har dessutom ganska lite soppa i tanken så klarar den av att starta utan större bekymmer borde problemet vara löst, skall följa med några dagar men återkommer när jag är säker.
av S60FIN
#1514811
Har nu kört några dagar så problemet är nu löst.
Problemet var alltså läckage på några bränsle slangar, på en slang till turbo samt en spridare.

Glödstiften och batteriet blev bytt tidigare när jag kollade upp dem för att kolla att bilen var beredd inför vintern.

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]