Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1513159
Hej allihopa jag undrar om dessa motorer klarar av att köras på biodiesel? Då jag inte sett något förbud mot detta i tanklock eller instruktionsbok känns det som att det går. Se nedan motorerna i fråga:

D5244 T 163 hk
D5244T5 163 hk
D5244T4 185 hk

Det ska väl inte heller behövas göra någon modifikation på motorn för att köra 50/50? Är det möjligt att köra en högre grad än 50% biodiesel utan att modifiera motorn?
#1513174
Det finns väl dessa två alternativ?
https://www.circlek.se/drivmedel/biodri ... iesel-b100
https://www.circlek.se/drivmedel/biodrivmedel/hvo-100

Se hur det fungerar i dessa bilar vet jag inte, det jag vet är att Volvo inte rekommenderar det i min MY17 pga. bränslepumpen.
Dock finns det dom som kör på detta helt utan problem, man vill väl gardera sig från Volvos sida...
#1513764
auxiliary skrev: lör 24 sep 2022, 18:49 Det är olika typer av vegetabiliska oljor, till exempel rapsolja. Tänker eftersom det i åratal funnits tallolja i Preems diesel. Så borde det gå.
Ja till viss inblandning. Vid ca 40-45% rapsolja utan förtunning dör pumpen i tanken (av min erfarenhet och experiment i hink med rapsolja)& då får du bygga om bränslesystemet så du kan köra utan elektriska pumpen. Fungerar endast om du har CP3 med matarpump. Har du inte det så skulle det väl vara möjligt, om än mödosamt, att bygga dit en CP3a med matarpump från en D5244T. Den specifika CP3an (som satt i D5244T upp till typ mod. 2005) klarar att suga alla oljor. Förvärmning är snarare regel än undantag.

Vill tillägga att du inte ska lyssna på självutnämnda expeter som hävdar att det är omöjligt att köra common-rail på olja och att din motor/spridarna går åt fanders. Jag och flertalet andra har lyckats. Men det gäller att ha rätt förutsättningar som Bosch solenoidspridare och CP3an jag skrev om b.la.
#1517915
Bör gå sålänge pumpen och spridarna klarar det. Går att köra äldre dieselmotorer på 95% rapsolja med ether? eller liknande tillsats för att få upp förbränningsförmågan.
Hurvida det är hållbart i längden med DPF är ju en annan fråga dok :D
#1517974
auxiliary skrev: lör 05 nov 2022, 13:01 Egr och dpf kan man plugga eller plocka bort.
Om du inte tänkte besikta din bil så är det bara att prova vilken blandning duger.
Jag kom bara ihåg att på -80 talet blandade Preem, någon sort rapsolja med villaoljan på försök att minska utsläppet .Tur att de han leverera bara till begränsade område ,eftersom de var tvungen att suga tillbaks skiten och byta flera brännare.
#1518024
auxiliary skrev: fre 04 nov 2022, 22:07 Menar du att D5244T är bättre lämpad för att köras på matolja/raps än den nyare D5244T4? Pga en klenare pump? Menar du även att det går bra att köra på 40-45% mat/rapsolja utan att modifiera motorn alls?
Menar du att D5244T är bättre lämpad för att köras på matolja/raps än den nyare D5244T4?
Ja, den enda D5-motor (bortsett från D5252t, men det är ingen D5-motor trots namnet) som kan köras på rapsolja utan att bygga om allt för mycket är D5244T med mekanisk CP3-pump. Bosch solenoidspridare gäller, annars rasar du hela insprutningssystemet. Pump-borttagning i tanken är ett krav.

Pga en klenare pump?
Klenare pump? :-) Nä de nyare CP3-pumparna UTAN mekanisk kugghjulspump kräver att tankpumpen pumpar soppan.

Menar du även att det går bra att köra på 40-45% mat/rapsolja utan att modifiera motorn alls?
När jag provade i hink kom jag upp i 60%blankdiesel/40%rapsolja innan pumpen började låta illa. Vid 55%blankdiesel/45%rapsolja dog elpumpen helt. Prova vettja! Nybegagnad pump på skroten kostar här 150:- = värt att experimentera om man vill ;-)
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]