Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sterio
#1512670
Hej,

Har någon erfarenhet av att byta till kompletta fjäderben från typ vparts eller skruvat och har dessa fungerat bra i flera år?
Är det så stor skillnad i kvalitet mot originaldelar?
Har läst om flera som klagar på kvalite på gummidelar osv, men finns bra erfarenheter också?


2 kompletta fjäderben av originalkvalite från Sachs kostar ca 6500kr medan det går att köpa på skruvat för ca 3500 kr. Undrar hur mkt det skiljer i funktion och hållbarhet?
#1513826
rosefors skrev:Det är trots allt inte så mycket jobb att sätta ihop fjäderben själv. Då får man precis vad man vill ha för mindre än 6500kr.
Jag lånar tråden jag är också intresserad av hur kvalitet är enligt trådskaparen fråga, är i samma läge kommer behöva byta kompletta stötdämpare fram.
@rosefors eller andra har ni tipps på en uppsättning till en V70 2002 (140hp) kör väldigt mycket med bilen och bilen kommer rulla många år till så vill inte ha något som behövs bytas efter två år.
Det jag är mest osäker på är val av fjäder men tips på komplett eller delar till en med bra kvalite och pris.

Skickat från min SM-S901B via Tapatalk
#1513858
trolltek skrev:
rosefors skrev:Det är trots allt inte så mycket jobb att sätta ihop fjäderben själv. Då får man precis vad man vill ha för mindre än 6500kr.
Jag lånar tråden jag är också intresserad av hur kvalitet är enligt trådskaparen fråga, är i samma läge kommer behöva byta kompletta stötdämpare fram.
@rosefors eller andra har ni tipps på en uppsättning till en V70 2002 (140hp) kör väldigt mycket med bilen och bilen kommer rulla många år till så vill inte ha något som behövs bytas efter två år.
Det jag är mest osäker på är val av fjäder men tips på komplett eller delar till en med bra kvalite och pris.

Skickat från min SM-S901B via Tapatalk
Jag kan ge dig förslag på delar för att bygga ihop egna. Baserat på vad som finns på Autodoc:

Framdämpare: TRW JGM877T eller Meyle 526 623 0003 baserat på att det är lägst pris för topp-kvalite. Kostar 750 resp 860 på autodoc just nu utan rabatt. TRW levererar bland annat bakbromsar till V70II

Fjäderbenslager: FAG, MEYLE, SKF finns att välja mellan av bästa kvalité för dom tidiga årsmodellerna, men notera att det är olika lager beroende på årsmodell. Utformningen av fjäderbenstornet ser olika ut. Kolla ditt chassinummer. FAG, för den som inte vet levererar bland annat framhjulslager till V70II samt resten av P3. Notera också att SKF inte verkar gå att köpa lös utan deras egna bussningar. Ca 500-700kr styck. 550 för Meyle idag.

Fjäderbendbussning (övre talrik): Jag tror att volvo använder Sachs original och jag kör själv med dessa men det verkar som att dom är slut för närvarande. Välj mellan MEYLE, TRW, SKF. Viss reservation för SKF då designen på dessa är annorlunda som ger större bussningsrörelse. 186kr styck för MEYLE.

Dammskydd och genomslagsgummi: Har lite dålig koll på detta då jag själv inte riktigt fått till det. Mitt problem har varit att genomslagsgummit lossnat från sin infästning i övre brickan och damasken har därmed trillat ner till botten. Men skulle spontant säga KYB eller MEYLE. KYB är en jättestor OEM-leverantör av dämpare till både motorcyklar och bilar. 200kr.

Gummiisolator som sitter på undre tallriken köper du original på Volvo. Tror dom kostar runt 200kr styck.

Fjädrar: Sachs. 800kr om du inte använder dina gamla.

Utöver det behövs lite smågrejer som man antingen får flytta över eller köpa nytt. Det viktigaste är brickan som sitter på dämparkolven och som genomslagsgummit fäster i, samt stjärnmuttrarna som håller ner fjäderbenstalriken. Det är vad som behövs för att sätta ihop fjäderbenen i förväg så att dom är klara innan du plockar av dina gamla ben. Ska se om det går att köpa löst på volvo.

Slutligen flyttar du över översta rebound-brickan och dess mutter från dom gamla fjäderbenen, men det plockar du av I samband med att du gör bytet.

Totalkostnad för två kompletta ben med kvalitétskomponenter= ca 4500 med dagspriser.
#1513892
Stort tack @rosefors för att du tog dig tid svara
Jag är själv lite dåligt insatt i fabrikatet på stötdämpare så uppskattas att få tips på andra än Bilstein och Sachs märkte att Volvo originaldelar är dyra.

Skickat från min SM-S901B via Tapatalk

#1513893
Köp inte övre brickan från Vparts, den är för klen och deformeras av kraften från fjädern.. Original från Volvo har i princip samma pris. Även brickan som håller genomslagsgummit är av väldigt tveksam passform (OBS avser V70 gen 1, inte säkert det är exakt samma)
Tänk på att inte ta bort fjäderspännarna förrän brickan och toppmuttern är på plats, annars kan man trycka sönder gummit i övre fjädersätet.. Been there :oops:
Är rätt nöjd med Bilstein B4, enda kruxet är att plastbussningen högst upp är såpass stor att damasken (Vparts igen) fastnar på den och dras loss från genomslagsgummit, alltså hasar ner.. Fick flytta upp damasken ett snäpp på genomslagsgummit och låsa den med buntband i "rillorna". Nu funkar det :-)
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1513958
Bara ett tips, oavsett om ni köper kompletta fjäderben eller monterar ihop själva så se till att köpa på er nya stabiliseringsstag, dessa måste man lossa för att få bort fjäderbenen men är som regel svåra att demontera hela och man tvingas oftast använda vinkelslip eller liknande för att få bort skiten. Liten extra kostnad i sammanhanget som sparar många fula ord... ;)
#1513972
Hilmer skrev:Bara ett tips, oavsett om ni köper kompletta fjäderben eller monterar ihop själva så se till att köpa på er nya stabiliseringsstag, dessa måste man lossa för att få bort fjäderbenen men är som regel svåra att demontera hela och man tvingas oftast använda vinkelslip eller liknande för att få bort skiten. Liten extra kostnad i sammanhanget som sparar många fula ord... ;)
Håller helt med om detta. Nya stabilisatorstag är så liten kostnad i sammanhanget och underlättar livet betydligt. Jag fettar dessutom alltid in gängorna på dessa så blir det aldrig problem att få av dom heller längre fram.

Lemförder, TRW och MEYLE, FAG. Ser att Lemförder är dyrast. Har själv TRW på min ena. 260kr st. FAG verkar billigast för 175kr/st.
#1520886
Sterio nämner i början här Sasch kompletta fjäderben för 6500 kr.

Kollar lite på nätet, men kan inte hitta Sasch kompletta fjäderben nu.

Har någon här köpt Sasch kompletta fjäderben?
Isf, håller de fullgod kvalite på alla ingående delar?
Som ger tyst, glappfri och gnekfri framvagn i många år?

Finns annat fabrikat med hög kvalite som har kompletta fjäderben?

(Volvo säljer tyvärr enbart lösa delar)
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]