V70N bifuel - motortemp -34c och andra problem
Postat: tis 30 aug 2022, 02:28
Tja!
Köpte precis en v70n bifuel 2007 som gått 31.000mil
Bilen är fräsch men jag har lite problem som jag behöver hjälp med.
På tomgång så hoppar varven upp till 2-3000 och ner igen några gånger för att lägga sig strax under 1000rpm.
Jag tog då loss gasspjället som ni vet är av märket marinelli och helt värdelöst.
Motorlampan lyser…
Efter att ha rengjort den så försökte jag kalibrera den via vännens obd-dator vilket inte gick.
Det står att motortemperaturen måste vara över 5 plusgrader och det borde den självklart vara men när jag kollar ”live data” så ser jag i datorn att motortempen ligger på -34 grader och ändras aldrig oavsett vad jag gör. Varvar jag upp motorn så ändras tempen till -35 i en halv sekund för att sedan återgå till -34.
Åkte in till volvo för att beställa en ”motortempgivare” och prova byta den men dom hittar bara en enda tempgivare i deras system, och den ska sitta i termostathuset.
Efter lite diskussion med säljaren så beställer jag kylvätsketempgivaren trots att jag uteslutit den då instrumentbrädan visar stadiga 90grader och mätaren står rakt upp, men han menar att det bara finns en enda temp givare som mäter motortemperaturen. Sagt och gjort så byter jag den givaren utan resultat.
Datorn visar fortfarande -34 grader.
Så nu behöver jag eran hjälp…
Vart sitter motortemperaturgivaren? Jag har bytt lmm i tron om att det kan sitta en givare där utan resultat.
Det sitter en annan givare precis under termostathuset ungefär men om det är en tempgivare eller nägot annat har jag ingen aning om.
Jag har 140hk motorn.
Och min felsökning har kommit såhär långt:
Lmm - fungerar
Spjällhus - fungerar men behöver kalibrering
Kalibrering inte möjlig pga för låg motortemp (-34)
Faktisk Motortemp är korrekt men givaren är trasig och visar fel
<vart sitter givaren?>
Är jag rätt ute?
Köpte precis en v70n bifuel 2007 som gått 31.000mil
Bilen är fräsch men jag har lite problem som jag behöver hjälp med.
På tomgång så hoppar varven upp till 2-3000 och ner igen några gånger för att lägga sig strax under 1000rpm.
Jag tog då loss gasspjället som ni vet är av märket marinelli och helt värdelöst.
Motorlampan lyser…
Efter att ha rengjort den så försökte jag kalibrera den via vännens obd-dator vilket inte gick.
Det står att motortemperaturen måste vara över 5 plusgrader och det borde den självklart vara men när jag kollar ”live data” så ser jag i datorn att motortempen ligger på -34 grader och ändras aldrig oavsett vad jag gör. Varvar jag upp motorn så ändras tempen till -35 i en halv sekund för att sedan återgå till -34.
Åkte in till volvo för att beställa en ”motortempgivare” och prova byta den men dom hittar bara en enda tempgivare i deras system, och den ska sitta i termostathuset.
Efter lite diskussion med säljaren så beställer jag kylvätsketempgivaren trots att jag uteslutit den då instrumentbrädan visar stadiga 90grader och mätaren står rakt upp, men han menar att det bara finns en enda temp givare som mäter motortemperaturen. Sagt och gjort så byter jag den givaren utan resultat.
Datorn visar fortfarande -34 grader.
Så nu behöver jag eran hjälp…
Vart sitter motortemperaturgivaren? Jag har bytt lmm i tron om att det kan sitta en givare där utan resultat.
Det sitter en annan givare precis under termostathuset ungefär men om det är en tempgivare eller nägot annat har jag ingen aning om.
Jag har 140hk motorn.
Och min felsökning har kommit såhär långt:
Lmm - fungerar
Spjällhus - fungerar men behöver kalibrering
Kalibrering inte möjlig pga för låg motortemp (-34)
Faktisk Motortemp är korrekt men givaren är trasig och visar fel
<vart sitter givaren?>
Är jag rätt ute?