Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1509419
Tack för Ert engagemang!
Erik Å skrev:Kabelstammar som går förbi "gångjärn" dvs viks eller vrids varje gång man öppnar dörren måste vara rätt monterade för att inte nötas av....
Instämmer! I öppningar upplever jag att en vridande rörelse av kabeln fungerar längre/bättre än en vikande rörelse.
Att inte kablarna klämmer är också en bra förutsättning.

Erik Å skrev:...Vad händer om du värmer höger spegel med en hårtork och gör om samma manöver? ...
Jag ska testa (när gradtal visas i displayen och hårtorken är med samt har tillgång till ström ;-) ). Eftersom felet är svårt att återskapa på kommando, blir felsökningen mer problematisk.
Skulle VIDA eller någon annan felkodsläsare kunna visa någon felkod?


Erik Å skrev:Jo det skulle väl gå att ta vilket 10k ntc som helst (om det gamla nu råkar vara 10k i rumstemp)
Nu har ntc ett par koefficienter till som påverkar hur kurvan ser ut. Men kan du tänka dig att stå ut med att visad temperatur kanske inte är superexakt fungerar det säkert ändå...

Är det ingen som har en lös vänsterspegel? (som skulle kunna mäta motståndet i den tempgivaren - och gärna gradtal)
Inte helt övertygad att bilarnas givare är av högsta kvalité / noggrannhet. Skulle det vara så, skulle inte givarkroppen / skyddet runt givaren vara så klumpigt och tjockt utformat. (temperaturändringen blir trög.) NTC med 5% tolerans är något billigare än de med 1%. (dock vet jag inte hur % räknas. 5% vid 50°C => +/- 2,5°C Detta skulle innebära exakt temp vi 0°C (vilket nog inte stämmer). Jag skulle gissa att det är 5% vid t.ex. 25°C (??kΩ) skulle medföra ett mätfel på max +/- 1,25°C vid alla gradtal

Tempgivaren inne i CCModulen är placerad i luftflödet (förmodligen ett NTC på 10kΩ) - Där finns inget som täcker givarkroppen. (den givaren kommer att reagera snabbt)
2a - Tempgivare i CCM NTC 10k.png
2a - Tempgivare i CCM NTC 10k.png (446.05 KiB) Visad 583 gånger


Rådlös skrev:En rättelse: Jag sa att Biltema har den aktuella tången. Dom har tydligen slutat med den. (Kanske ingen köpte den ?) Men här finns den i alla fall:
https://www.amazon.se/JZK-Crimpverktygs ... 1825&psc=1...
Detta är en av mina krimptänger med följande pressfötter .: (dock är jag osäker vilka kontakter som passar)
Identifikation av pressfötter (bilder under) .:
  • Fot1 - JX1601-08 ( i krimptången) - använt till oisolerad ändhylsa för elkabel
    Krimptång - oisolerad ändhylsa elkabel.png
    Krimptång - oisolerad ändhylsa elkabel.png (32.96 KiB) Visad 583 gånger
  • Fot2 - JX2546
  • Fot3 - JX1601-06
  • Fot4 - Blå / Röd / Gul
Krimptång - pressfot JX1601-08.png
Krimptång - pressfot JX1601-08.png (437.36 KiB) Visad 583 gånger
Krimptång - pressfot JX2546.png
Krimptång - pressfot JX2546.png (719.87 KiB) Visad 583 gånger
Krimptång - pressfot JX1601-06.png
Krimptång - pressfot JX1601-06.png (850.09 KiB) Visad 583 gånger
Krimptång - pressfot Blå Röd Gul.png
Krimptång - pressfot Blå Röd Gul.png (730.97 KiB) Visad 583 gånger
#1509425
Dom tre övre ser ut som dom aktuella stiften, "före detta AMP-stift". Den undre däremot är till isolerade stift. Förr kallade vi dom för ABIKO-flatstift, men det finns säkert många andra fabrikat numera. Det var oftast på flatstift, men dom finns på andra stift också.
Bara om någon undrar: Det finns oisolerade flatstift också. Det amerikanska systemet AWG är ofta oisolerat.
#1509448
Dina bilder 1-3 visar backar för rullpressning ,oisolerade kabelskor ,liknande som Volvo använder.
Skärmbild 2022-08-20 172747.png
Skärmbild 2022-08-20 172747.png (129.42 KiB) Visad 557 gånger
Den här är för ändhylsor.
Skärmbild 2022-08-20 172555.png
Skärmbild 2022-08-20 172555.png (323.1 KiB) Visad 557 gånger
#1509667
Har försökt få en reaktion från yttertempgivaren... (men det känns som jag misslyckats)
Det började bra - När tändningen vreds på, visade utetempen +23°C - inte "-- --"(ute i skuggan var det ca +20°C)
Gick in och hämtade en hårtork...
- Började värma vänster spegel - ingen förändring.
- Värmde höger spegel - ingen förändring.
Varken på motorvarv / gång eller temperatur.
Startade senare motorn - Nu visade ute tempen +40°C för att efter en stund gå ned till +39°C och innan testet var över minskade ute tempen till +13°C - Kunde fortfarande inte upptäcka någon förändring - oavsett vilken spegel som värmdes.

_______________________________________________________________

Trots att gradtalet på temp-displayen inte stämde, fungerar AC:n.
Test1 .:
Drog ned båda temp-reglagen på "blått" - varvtalet på kupéfläkten ökade markant (tempen i kupén var då ca 24°C)
Efter inte allt för lång stund var tempen i bilen ca 20°C och fläkten blåste fortfarande på....

Test2 .:
Ställde inne-tempen till ca 25°C - fläkten snurrade inte så fort när gradtalet i bilen började närma sig inställd temperatur.

Test3 .:
Vred på full värme dvs. rött (motorn var varm) - Nu kom det fullt med varmluft och fläkten ökade i varv.
(Med dessa test upplevde jag inga problem!)
________________________________________________________

Ringde Bilbolaget (de var inte till så mycket hjälp)
Volvos artikelnr på vänster spegel är 30634727 (7003-731 - på spegeln är något annat nr.)
Höger spegel har art.nr 30634728.

Han trodde att bara plasten skiljer mellan höger och vänster sida. - ingen aning.
Eftersom jag inte kunde ange vilken givare som var trasig - tyckte han - byt båda....
(billigare än att felsöka - kan vara sant till viss del) Dock hade de inga givare hemma.)

___________________________________________________________________________________

Info om krimptången
Rådlös skrev:Dom tre övre ser ut som dom aktuella stiften, "före detta AMP-stift". Den undre däremot är till isolerade stift. Förr kallade vi dom för ABIKO-flatstift ... Det amerikanska systemet AWG är ofta oisolerat.
Intressant! :-)
Försökte hitta ytterligare något om min krimptång med pressfötter, och kom fram till att pressfötterna på både bild 1 (1601-08 i krimptången) & bild 2 (2546) är avsedda för oisolerade kontaktdon mellan 0,5mm2 till 6mm2
Oisolerade kontaktdon.png
Oisolerade kontaktdon.png (26.01 KiB) Visad 501 gånger
fungerar förmodligen även för oisolerade AMP-kontaktdon
Oisolerade AMP-stift - hona.png
Oisolerade AMP-stift - hona.png (43.04 KiB) Visad 501 gånger

Pressfoten på bild 3 (JX1601-06) är avsedd för isolerade / oisolerade ändhylsor (även om alternativet från @glock40sw kanske ger ännu bättre resultat)
Isolerad Ändhylsa - 1601-06.png
Isolerad Ändhylsa - 1601-06.png (43.31 KiB) Visad 501 gånger

Pressfoten på bild 4 förbryllade mig, till jag hittade att det finns gula kabelskor för 0,5mm2 (inte bara 6mm2)
Röd är för 1,5mm2 och blå 2,5mm2
Isolerade kabelskor.png
Isolerade kabelskor.png (69.07 KiB) Visad 501 gånger
#1510498
Intermittenta problem är sällan lätta att lösa.

Tempgivaren i vänster spegel är bytt. (ingen skillnad - varken på motorgång eller temperatur på display)
Den nya tempgivaren har värdet ca. 2kΩ vid ca +20°C - av NTC typ (förmodligen - den mätningen blev osäker)
Tänkte mäta på den gamla givaren (som i går uppmättes till typ 2kΩ - Men i dag visas motståndet i MΩ...
Vänster tempgivare - 30634727.png
Vänster tempgivare - 30634727.png (98.78 KiB) Visad 411 gånger
Eftersom ingen skillnad blev på displayen lossades höger dörrklädsel.
Denna gång klämdes 4,8kΩ-motståndet in parallellt med NTC-givaren i kontakten i dörren.
Nu (äntligen) visades +6°C på displayen på instrumentpanelen...
Så får det bli till jag skaffat en ny givare...
#1510939
Intressant info. Jag har likadant på vår ena V70 -03. Ska inhandla sensor och byta.

Detta är från en annan modell, men principerna (kanske lite annorlunda vad gäller att ta loss dörrsidan men det går säkert att hitta info) borde vara desamma. Var det så här du gjorde? Fast på höger sida då så klart.

#1511003
Båda filmerna är informativa. (och liknar mycket mitt förfarande vid byte av tempgivare.)
Var lite "lat". När dörrpanelen var lös, rycktes bara högtalarkabeln samt kabeln till backspegeln. (dörrsidan fick "hänga" i de andra kablarna)
Första filmen visar en felkod (jag har inte lyckats få fram någon felkod med min läsare - Använder han en bra/bättre felkodsläsare?)
Felet som åtgärdas i film2 (höger spegel) - Visar samma problem som jag upplevde ( på en högerstyrd bil ) - men eftersom felet tillfälligt försvann - samtidigt som motståndet testades på vänster spegel... (tänkte jag att funktionen på dessa tempgivare hade bytt plats på en vänsterstyrd bil...) Men så var det inte.

Upplever ingen skillnad när vänster tempgivare byttes.

När höger tempgivare skulle beställas (på Bilbolaget) fick jag övertyga säljaren att det fanns en tempgivare även på höger sida.
Han hävdade att temperaturen som visas i displayen är placerad fram på bilen. (men så är det inte på en Volvo - 2,5T AWD - dessa är placerade i speglarna)
Nu väntar jag på tempgivaren i höger spegel. Till dess har jag motståndet parallellt med höger givare (och i displayen visas en temperatur - dock är den ganska konstant ;-) )
S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]

Hej på er Hjälper barnbarnet med hans E[…]