Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1509224
Albireo skrev: tor 18 aug 2022, 17:51 .. Försökte mäta resistansen mellan de två vita kablarna (som går till tempgivaren) men ohm-mätaren stannade aldrig, utan motståndet vandrade mellan olika värden på "megaohm-skalan". (kändes inte stabilt)..
Klart misstänkt, det är precis vad som behövs för att förklara symptomen du ser på displayen. Om det nu inte bara är dålig kontakt mot mätsladdarna. Eller totalt avbrott plus att du mäter resistansen genom dina fingrar, det brukar bli megaohm :P
Jag skulle ha tagit ett motstånd på 1 kohm eller kanske 10 kohm och kopplat in på kablaget i stället för den ordinarie givaren för att se om displayen visar en stabil temperatur.. Nu råkar jag ha tillgång till sånt, annars blir det ju lite knepigare att få tag i :-) Du råkar inte ha någon gammal skrotad elektronikpryl med hålmonterade motstånd liggande?
#1509226
10kΩ (1kΩ ) motstånd kan jag nog hitta.

Försökte mäta tempgivaren lös. (men som sagt osäker kontakt)
Funderar vilken tråd/hjälpmedel som skulle kunna passa i kontakten vid mätning.
(kanske en lite grövre motståndsledning skulle bli perfekt?)

Eftersom tempgivaren förmodligen "fungerar" ibland / visar något - känns "glapp"/ärga som ett mer troligt problem - eller...
Är det möjligt / svårt att lossa / dra ut kontakterna från tempgivaren ut ur höljet?
Tempgivare - kontakter.png
Tempgivare - kontakter.png (32.11 KiB) Visad 502 gånger
Hur installeras en ny tempgivare? (den har väl egna kontakter?)
Är det "klippa ledning" + lödning som gäller?
_____________________________________________________
För information .:
Dörren byttes efter en försäkringsskada (en truck körde gaffeln genom plåten)
Efter det (inte direkt) började saker inträffa (förutom termometer problemet)
Det finns andra "glapp" problem som uppstår - ibland
- Det händer att bilen låser sig själv (utan anledning - inte kul om nyckeln sitter i tändningslåset)
- Det kan inträffa under färd att den "låser" / "låser upp" sig själv.
typ "klich/klich" (dörrarna låser sig - fördröjning någon sekund - dörrarna låser upp.) efter någon mil kan samma sak inträffa igen - eller så dröjer det 100mil innan nästa "klitch Klitch"....
#1509227
Kabelstammar som går förbi "gångjärn" dvs viks eller vrids varje gång man öppnar dörren måste vara rätt monterade för att inte nötas av.
Har haft problem med kabelstammen till bakluckan, den var för stramt dragen förbi gångjärnen i taket redan från fabrik så redan efter något år började ledningar att gå av..
Om man drar lite försiktigt i en ledning i taget så märker man att den går lätt att "töja ut" om kopparkardelerna råkar vara avnötta inne i isoleringen
#1509317
Uppdaterad information!
  • Vred på tändningen
  • Avläste "-- --" som gradtal
  • Vred av tändningen
  • Plockade lös vänster dörrsida.
  • Delade på kontakten till spegeln
  • "Tryckte" in ett motstånd på 4,8kΩ (på baksidan av kontakten mot dörren)
  • Vred på tändningen och "vips"
  • Avläste +19°C - Jippi :-D (trodde jag var något på spåren)
Mätte upp tempgivaren (i vänster backspegel) = avbrott :-(
Hittade en video som hanterar kontakten till spegeln
ca 11min in på filmen, visas hur kontakten / stiften till spegeln kan hanteras.
Vad han har hittat för "ståltråd" som används för att lossa stiften? (väldigt smidigt)
Filmen visar en högerstyrd bil och jobbar med den högra spegelns tempgivare...
V70 Air Con Fix (Common Volvo Temp Sensor Problem)

Men...
  • Tog bort motståndet.
  • Vred på tändningen
  • Avläste nu en ute temp på +23°C
  • Vred av tändningen
  • Delade på kontakten mellan dörr och kaross
  • Vred på tändningen
  • Avläste fortfarande +23°C

Vad gör tempgivaren i vänster ytterspegel på denna vänsterstyrda bil?

Sitter UTE-tempgivaren i den högra ytterspegeln? (Den finns inte i "grillen" som på många andra bilar?)
Vad är det för värde på NTC-motståndet i spegeln?

________________________________________________________________
Ett annat motstånd som påverkar temperatur regleringen är det som mäter tempen i kupén (obekräftad uppgift NTC 10KΩ)
Här visas var NTC-motståndet är placerat och hur det går att byta.
Fixing a broken temp. sensor on Volvo V70, S80 or S60 CCM (Climate Control Module)

(osäker vilka årsmodeller som gäller för denna instruktion att ta ut klimatkontroll modulen))
Remove / Replace Volvo V70 S60 S80 Heater A/C Control

Motorn som cirkulerar luften är också involverad Volvo S60 V70 cabin temp sensor cleaning 2001-2009 eller Volvo Climate control fan repair
#1509321
Det kan vara jättetrög filtrering på värdet från tempgivaren i vissa lägen, tror ändringen bara tilläts vara några få grader i minuten på någon äldre volvo- modell.
Man ville dölja något fall där värmen från motorrummet kunde driva mot givaren när bilen stod stilla..
#1509336
Oj! :-o
Det innebär att temperaturen aldrig hinner ändras i en tunnel? På 10 - 20 - ?? sekunder hinner man ofta ganska långt.
Ska tempgivaren vara bra (kunna ändra temp snabbare), måste kroppen på givaren vara liten.

Så jag kan fortfarande utgå från att ute-tempgivaren på en vänsterstyrd bil sitter i vänster backspegel?
Var köper man en givare enklast?
På givaren står det 7003-731 men hittade på annat ställe 30634727 - Är det samma givare?

Kanske lönlöst att hitta denna givare på skroten?
Annars är det ganska enkelt att skaffa ett NTC-motstånd (termistor) 10kΩ vid 25°C
#1509358
Albireo skrev: fre 19 aug 2022, 20:09 Oj! :-o
Det innebär att temperaturen aldrig hinner ändras i en tunnel? På 10 - 20 - ?? sekunder hinner man ofta ganska långt.
Det skulle ju kunna vara så att extrem-trög-funktionen aktiveras då hastigheten är nära noll.. Numera kommer all elektronik åt i princip alla signaler som distribueras på CAN-bussarna, det är alldeles för enkelt att lägga in skumma sammankopplingar i mjukvaran. T.ex. lägga in hastigheten som villkor :-D
#1509365
TS: Du frågar om kabelhylsor/kontakter. Det finns klämtänger för sådana kontakter. Jag har köpt en på Nima (senare Swedol) Där heter (hette) tången YYT-11. Men det finns en motsvarande tång på bl.a Biltema också. Det är mycket vanliga stift och hylsor i bilsammanhang. Tidigare sa man AMP-stift och hylsor, men det finns många fabrikat som använder den standarden numera. Förekom även tidigare i datorsammanhang, på kraftenheter bl.a. Och själva kontaktstiften kan ha många olika utseenden, men klämytan på kopparkardelerna och isoleringen är densamma. Det enda som varierar är kabelarean, 0,5 - 1,0 och 1,0 - 2,5 och 4,0 - 6,0 kvadrat. Men det är dom vanliga areorna i bilsammanhangen. Grövre kablar har också grövre stift och hylsor så där ser kontakterna annorlunda ut.

Märks det att jag har jobbat med detta? 25 år i branschen!
#1509366
Albireo skrev: fre 19 aug 2022, 18:22
Men...
  • Tog bort motståndet.
  • Vred på tändningen
  • Avläste nu en ute temp på +23°C
  • Vred av tändningen
  • Delade på kontakten mellan dörr och kaross
  • Vred på tändningen
  • Avläste fortfarande +23°C
Vad händer om du värmer höger spegel med en hårtork och gör om samma manöver? Sticker temperaturavläsningen iväg så är det ju uppenbarligen höger spegel den kommer ifrån..

Jo det skulle väl gå att ta vilket 10k ntc som helst (om det gamla nu råkar vara 10k i rumstemp)
Nu har ntc ett par koefficienter till som påverkar hur kurvan ser ut. Men kan du tänka dig att stå ut med att visad temperatur kanske inte är superexakt fungerar det säkert ändå.

På min gamla V70 mk 1 sitter två utetemp-givare, en på var sida om luftintaget, under stötfångaren fram. Den ena påstås gå till färddatorn (och kanske till motorstyrningen), den anda till ECC / klimatpanel..

Edit: det är inte helt enkelt så att man har givare i båda speglarna för att kunna välja bort "solsidan". Isåfall borde ju mjukvaran välja den givaren som indikerar lägst temperatur..

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]