Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1509139
Hej!
Har tidigare lyft frågan med en större problembild .: viewtopic.php?f=19&t=156909
Men här begränsar jag mig (i en ny tråd) till bara utetempgivaren / mätaren / displayen.
och hoppas att, alla fall, den kommer att börja fungera.

På denna Volvo V70 2,5T AWD - 2005 ska utetemperaturen visas på instrumentpanelen.
Men den stämmer sällan med verkligheten (-40°C eller "-- --"(streck) har jag sett många gånger.
Det känns som den lever ett helt eget liv - utan någon styrning alls.

Temperaturen på displayen kan visa (det jag tror är en korrekt temperatur) men så börjar värdet att "vandra"
ex. Ute-tempmätaren visar +17°C så börjar den "räkna" ned (en grad i sekunden?) 16°C, 15°C ... -10°C, -11°C ... -39°C, -40°C, och sedan visas -- -- (strecken)
Efter ytterligare några mil börjar ett gradtal visas på displayen - för att senare kunna försvinna - för att senare återkomma...

Vilka temperaturer ska ute-termometern kunna hantera / visa? (-40°C till +40°C eller ...?)
Kan det vara i vänster ytterspegel som tempgivaren för utetemperaturen sitter?
Vilket motstånd skall givaren ha? (eller är det en aktiv givare som inte går att mäta?)
Finns det någon "kontakt" som kan ha ärgat?
Var börjar man felsöka?
#1509148
Att den räknar ner en grad i sekunden beror sannolikt på att det finns ett lågpassfilter i mjukvaran som rampar ändringen. Givaren är med stor sannolikhet ett ntc-motstånd dvs har högre resistans i kyla. Så du ser förmodligen konsekvensen av glappkontakt / avbrott i kretsen :-)
#1509160
Tack! (det var inte så svårt - bra system med snäppen)
Har sökt - Men det råder en osäkerhet om det är vänster (eller höger spegel) som innehåller ute-tempgivaren.

Det finns en kontakt mellan dörr och kaross (ca 1 minut in i filmen) Finns något kopplingsschema som beskriver kabel färger eller placering i kontakten?
(osäkert om det går att mäta direkt i dörren - kanske måste skaffa en lös kontakt?)
Mellan dörr och kaross.png
Kontakt mellan dörr och kaross
Mellan dörr och kaross.png (274.22 KiB) Visad 1303 gånger
Även på dörrsidan finns två kontaktstycken .: (men hur vet man vilka funktioner som finns i respektive kontakt?)
På dörrsidan.png
På dörrsidan.png (249.26 KiB) Visad 1303 gånger
Det jag spontant kan göra är att spraya kontaktsprej i dessa tre kontakter (ex. 556 eller liknande)
Men hur går det att hitta / mäta upp tempgivaren?
#1509184
vjohnj skrev:Bara kolla vilka kablar som går till spegeln. Hur testa vilken sida. Ta en trasa / isbit/ hårfön blöt med ex kallt vatten och håll mot lilla tappen under spegeln. Och kolla om du får nått utslag
Bra idé - men just nu visar tempmätaren "-- --" (streck).
Försökte göra en insats (men resultatet uteblev denna gång). Sprayade alla kontakter med 556.
Började med kontaktdonet mellan vänster dörr och chassi
1 - Kabelanslutning dörr- chassi.png
1 - Kabelanslutning dörr- chassi.png (872.32 KiB) Visad 1272 gånger
Ingen aning - just nu - vad de olika kontakterna är bra för.

Plockade sedan bort klädseln på vänster dörr (en lätt match efter filmen ovan)
Skruvade lös spegeln.
Tempgivaren var lite klurigare att "sprätta lös" (blev lite skadad)
2 - tempgivare.png
2 - tempgivare.png (524.04 KiB) Visad 1272 gånger
Artikelnumret verkar vara 3007-731 - Söker jag på nätet hittas - t.ex. Outside Temperature Sensor Reading Volvo V70 2004 2.4L eller Outside Temperature Sensor Reading
Borde inte detta innebära att det är rätt ute-temp mätare? dvs. jag är på rätt sida av bilen?
Kontaktdonet för spegeln ser ut på följande sätt
Försökte mäta resistansen mellan de två vita kablarna (som går till tempgivaren) men ohm-mätaren stannade aldrig, utan motståndet vandrade mellan olika värden på "megaohm-skalan". (kändes inte stabilt)
Nu var det inte enkelt att mäta - (fick specialtillverka en tunn mättråd, för att komma ned i hålen och hoppas på kontakt i stiftet) Är det verkligen en NTC-givare?
4 - kontaktdon speglar.png
4 - kontaktdon speglar.png (415.6 KiB) Visad 1272 gånger
Var dessa trådar går vidare är svårt att se. men byter förmodligen färg till vit och brun.

Vid handtaget - på dörrsidan sitter en "klump" (med en massa knappar - som elhissar - spegelinställning mm.)
Finns någon elektronik i denna box som skulle kunna vara inblandad i mitt problem?
Skickar med hur boxen och kontakterna ser ut till denna box.

Försökte hitta var man kan köpa en ny tempgivare - Men hittar ingen - ens på Bildelsbasen.
Ska börja försöka reda ut hur elschemat för dörren ser ut (vet just nu inte var jag kan söka)
(tror det är en jättebra länk med elscheman - om dessa går att förstå ;-) )
Bilagor
6b - märkning dörrknappar.png
6b - märkning dörrknappar.png (764.71 KiB) Visad 1272 gånger
6a - märkning dörrknappar.png
6a - märkning dörrknappar.png (271.1 KiB) Visad 1272 gånger
5b - kontaktdon från sidan.png
5b - kontaktdon från sidan.png (342.83 KiB) Visad 1272 gånger
5a - kontaktdon under handtag.png
5a - kontaktdon under handtag.png (279.13 KiB) Visad 1272 gånger

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]