Hej
Går i tankar på att byta packboxar kamdrev (splinessidan) på min v70 -04 2.5T då det verkar ha runnit olja från VVT-enheterna vid pluggen/bulten i mitten. Dock upplevs det vara svårt att hitta kamaxellåsningsverktyg till ett vettigt pris. Det finns ju att beställa hos amazon för strax över 80$ men jag vill testa att fråga här i forumet om det finns någon själ som har verktyget nära Göteborg och kan tänka sig att låna ut det?
Jag tänker då på verktyget 999 5452
och om det finns,
verktyget 999 5451.
Det finns också tankar på att byta packboxarna utan kamaxellåsningsverktyget men där finns nog en del åsikter kring det.
bifogat bild på vvt-enheter där man kan se torkad olja som runnit på utsidan
Re: V70 -04 kamaxellåsningsverktyg
Postat: tor 18 aug 2022, 08:15
av jimDK
Jag har bytt en VVT-ventil (på en v70), och jag var verkligen glad att jag hade verktyget.
haynes manual har instruktioner för att göra verktygen själv
Re: V70 -04 kamaxellåsningsverktyg
Postat: tor 18 aug 2022, 09:37
av Storfot
Hur skulle det gå till att demontera och montera VVT-enheterna utan att låsa kamaxlarna?
Var beredd på att läckaget även kan bero på glapp i VVT-enheterna. Det är inte säkert att ev. glapp märks fullt ut med remmen på plats. (Nya VVT:er kostar väl runt 4000 styck.)
Re: V70 -04 kamaxellåsningsverktyg
Postat: tor 18 aug 2022, 18:15
av Ooink
Angående att byta vvt-enheter utan lås.
Jag hittade ett klipp på youtube som går igenom detta. Dock är det ingen vvt-enhet utan ett vanligt kamdrev:
Sedan frågade jag här på forumet om ett kamverktyg för att på bland annat ebay kan det kosta ganska mycket, uppemot 1500kr. Se denna länk: https://www.ebay.com/itm/401213979685?_ul=SE
Hade hoppats på att någon vänlig själ kanske hade den i sin ägo som jag kunnat låna för en slant. Planen är ju bara att använda verktyget en gång liksom
Re: V70 -04 kamaxellåsningsverktyg
Postat: tor 18 aug 2022, 18:50
av Ooink
Storfot skrev: ↑tor 18 aug 2022, 09:37
Hur skulle det gå till att demontera och montera VVT-enheterna utan att låsa kamaxlarna?
Var beredd på att läckaget även kan bero på glapp i VVT-enheterna. Det är inte säkert att ev. glapp märks fullt ut med remmen på plats. (Nya VVT:er kostar väl runt 4000 styck.)
Om det är ca 1mm axiell glapp vid avgassidan samt 2-3mm axiell glapp vid insug, hur bör jag resonera? Ska man byta bara för att vara säker? Finns det något annat sätt förutom axiell glapp för att ta reda på om vvt-enhet läcker?
Re: V70 -04 kamaxellåsningsverktyg
Postat: lör 27 aug 2022, 04:01
av Libbe
0,6 ÄR " Är glappet" på VVT enheterna som man pratar om....... Måttet mättes direkt ifrån Volvo reservdelar NY + Omonterad.
VVT Håller inte hur länge som helst! -Gissar att du har 29,000 på mätaren.....elr mer.....
Jag bytte ALLA Packningar+ Packboxar +VVT Vid Topplocks renovering! Allt skulle ju ändå rivas..........så......*KÖP FÖR HELVETE VOLVOS ORGINAL PACKBOXAR! Inget annat skräp.....
Re: V70 -04 kamaxellåsningsverktyg
Postat: tor 25 maj 2023, 22:36
av Gezim
Hej!
Är det någon som kan hjälpa mig med knackljud från kamdrevet på insugsidan. När jag drar ut kontakten vvt ventilen, slutar knackandet!
Beställde vvt enhet från skroten och bytte men symtomen fortsätter . Vvt ventilen/solinoiden är ren och fin. Kan problemet vara något annat? Har lagt 4000kr hittills, utan att komma någonstans
Tacksam för svar
Re: V70 -04 kamaxellåsningsverktyg
Postat: fre 26 maj 2023, 07:25
av Erik Å
Hur långt hade VVT:n från skroten gått? Kanske också var sliten..?
Det finns ju renoveringssatser för VVT, har sett sådana hos Vparts. Vet dock inte om det löser grundproblemet.
Det finns filmer på youtube där folk plockar isär VVT-nav och visar på var de slits.
Mitt (har bara på insugskammen) håller tyst fortfarande vid 61k men jag är smått orolig.