Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anton690
#1508648
Hej
Jag har en volvo v70 2,4 med 170hk från 2005.

För ca, en månad sen har den till och från vägrat starta, det klickar bara. Jag får upp följande varningar i bilen:
Antisladd service erfodras
El startspärr se handbok
Har bytt mellan olika batterier(friska och fulladdade) utan framgång.
När jag läser av bilen med OBD-läsare får jag två intressanta felkoder, CEM och ABS modulerna säger att de inte får kontakt med ECM

Vad kan felet vara? Är det risk att jag behöver en ny ECM? Bilen har bara rullat 22000mil…
MVH//Anton
#1508654
Ta fram ett elschema och mät mellan kontaktdonen istället, om du får spänning där det ska finnas. Har du inga kabelbrott mellan enheterna, och inga problem med inkommande ström till enheterna. Då blir det lite mer avancerad felsökning.
av glock40sw
#1508674
Kontrollera först kabelkontakter till CEM .Eftersom din bil är -05 ,kan felet finnas där ,på den tiden hade Volvo lite fuktproblem ,som orsakade mest varierande fel ,strömmarna genom kablar är så små ,att lite korrosion vid kontakter räcker för störningar.
av glock40sw
#1508763
Detta var konstruktionsfel ,och drabbade bara bilar MY -05 och -06. Volvo tog också fram en reparationssats som åtgärdade felet och ändrade konstruktionen från MY -07 ,eller sena -06 ,där är jag lite osäker.

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]