Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HickeHiskelig
#1508498
tjo.
jag köpte en xc70 idag obesiktad med känt problem som var avgasläckage vid grenrörspackningen.

jag testkörde 4km, kick kanon och höll tempen, köpte bilen, körde 2km hemåt och sen dog den i uppförsbacke. ungefär samtidigt dök varning upp om oljetryck och låg kylarvätskenivå. bilen startade, och gick att varva, men dog om jag bara lät den stå på tomgång.

vi bogserade hem den. såg då att det läkte kylarvätska bakom motorn vänster sida framifrån typ. passade på att kolla stickan när jag kom hem, det var helt tomt på olja, liten droppe längst ner bara... AJAJ, det skulle man nog ha kollat innan...

innan vet jag att ägaren hade fixat oljereturen på turbon, har de då tömt den på olja och inte fyllt på?

känns lämpligt att hälla i ny olja och se om den vill gå? har svårt att se nån annan orsak?

köpte den för 7000, skinklädsel, drag, 30k mil, fina vinterdäck. är inte superkunnig, men skruvar lite veteranbil när det behövs, lär nog behöva lite guidning genom detta... blev lite mer problem än vad jag hade hoppats på
av V70nyburjaren
#1508499
Oljetrycksvarningen skulle vart igång direkt, gissar att nivån var låg till att börja med, vevhusventilationen är igensatt? Så topplocket har gått, och den blåser ut olja via turbon?
av HickeHiskelig
#1508501
V70nyburjaren skrev:Oljetrycksvarningen skulle vart igång direkt, gissar att nivån var låg till att börja med, vevhusventilationen är igensatt? Så topplocket har gått, och den blåser ut olja via turbon?
ja, typ snustorrt var det visst. så kanske det är, jävlar vad jobbigt det kändes. hur kollar jag det enklast? fylla på med olja och se vad som händer eller kan jag känna vid oljepåfyllningen om det är övertryck? vågar jag starta bilen utan olja igen? är nog bäst att byta först, har en 5l dunk ståendes i garaget jag kan hälla i. det låg en turbo i bakluckan bakom sommardäckena också, vet inte vad som försigått där...

glömde nämna det, men ägaren innan fick tvåa på oljeläckage på oljereturen på turbon som han hade fixat, det var därför det var avgasläckage, för att han hade plockat bort grenröret för att komma åt nånting?
av V70nyburjaren
#1508518
Som mitt användarnamn föreslår kan jag inte särskilt mycket
Men även jag vet att man ABSOLUT ALDRIG ska försöka starta en motor utan olja.

Oavsett vad du än gör, börja med att toppa upp olja.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1508521
Börja med att fyll olja till rätt nivå och prova att körs. Stickan når inte till botten på tråget så även om stickanr torr kan det finnas 2-3 liter olja i motorn.
av HickeHiskelig
#1508547
frasse4 skrev: lör 13 aug 2022, 08:22 Börja med att fyll olja till rätt nivå och prova att körs. Stickan når inte till botten på tråget så även om stickanr torr kan det finnas 2-3 liter olja i motorn.
hällde ut oljan, det var kanske 1.5-2 liter i bilen.
jag tog bort minuspolen för att bli av med felmeddelanden, och hällde i ny olja. alla felmeddelanden försvann (dåligt oljetryck, låg kylarvätskenivå) förutom positionsljus. jag startade bilen men den dog efter 3 sekunder. låter som en gräsklippare i och med avgasläckaget vid grenröret, men det borde ju inte hindra motorn från att gå. vad gör jag nu? känns lämpligt att läsa lite felkoder kanske...
av V70nyburjaren
#1508549
Om du har kört bilen 6 kilometer helt utan olja i den finns det en stor risk att motorn är helt kass, ta ut felkoder men det känns som att du behöver riva ned motorn för att inspektera cylinderväggarna etc.
av HickeHiskelig
#1508550
V70nyburjaren skrev:Om du har kört bilen 6 kilometer helt utan olja i den finns det en stor risk att motorn är helt kass
det var 1.5-2 liter i den. den startar iallafall utan problem som det är nu så den kan iallafall inte ha nypt, men har säkert tagit skada
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]