Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1553675
Erik Å skrev: lör 02 sep 2023, 19:06 Du bör få felkod vid fel på lambdasensorn, det finns ju två stycken just för att de ska kunna övervaka varandra :-)
Likaså vid dålig effekt på katalysator, det brukar väl upptäckas av den bakre lambdan och ge en felkod..
Men det där med luftläckage innan främre lambdan brukar väl ha en tendens att rycka undan mattan under fötterna på reglersystemet.. Har inte råkat ut för det själv (än) :P
Jag skulle ha börjat med att kolla att det är rimlig kompression i alla cylindrarna genom att dra runt vevaxeln med spärrskaft och hylsa. På två hela vevaxelvarv ska alla fem ha gått igenom kompressionsfasen..
DU har rätt!!

Jag har 2 lambda givare...... :-D Var tvungen tänka efter o springa ner och kolla :-D :party:
#1560238
Jag fick hjälp att byta 2 Lambdagivarna igår. ( Tidigare felkod: Katalysator Bank1)
Jag raderade och släckte motorlampan! Och vred på nyckeln, motorn gick hur bra som helst. Rpm sjönkt till 700 och fick normalt temp. Ingen motorlampa tändes, och allt verkade normalt.
Körde en sväng, med 2 stopp! Där jag stängde av Motorn. Och tredje gången jag vred på nyckeln, Tändesmotlampan igen. Jag läste av felkoder när jag kom hem.

Nu fick jag en annan benämning på Lambdagivarna? Det verkar ju som dom fungerar? KAN DET VARA STYRBOXEN??? ECM7? Som spökar? Den skall väl ge en förvärmning ?? + lite annat styr den väl? Det är ju Bilen "Hjärta".

¤Kamaxel position? Den tror jag inte så mkt på! Den funkar på hela registret + inget bludder på tomgång....elr annat. Och VVT torde ju kunna "Hämta hem" kammen?

Nu vet jag dock inte hur CO VÄRDET är? Bilen har ju bara rullat 400 Mil mellan besiktningarna. Och jag har åkt runt till olika verkstäder för att få en Co- mätning lite snabbt! Men det verkar mer ursäkter om deras utrustning inte är kalibrerade/Trasiga/ "-Vi mäter aldrig Co det stämmer oftast på volvo bilar"....harjag fått som svar. Inte en Volvo själva! -Samma ursäkter där? Jag får känslan att verkstäderna inte vill lägga ner pengar på sina utrustningar? Då dom sällan gör CO - mätningar!

Det är bara Co-halten som ligger för högt! Lamda och Hc ligger inom ramen för godkända värden

Felkodsavläsning
Volvo
0x2A20 - Bakre lambdasond bank 1, värmning
0x2A2A - Bakre lambdasond bank 1, värmning
0x2810 - Främre lambdasond, bank 1 värmning
0x928C - Styrenhet, kommunikationsfel
0x643A - Kamaxelposition, insug
#1560318
643A pekar ju mot att en kamaxel står fel. Har du haft av kamrem/VVT och inte gjort som i videon står kamhjul säkerligen fel.

928C påverkar cruise control. Den fungerar inte va?

Vad för lambdasonder sattes dit? Original/motsvarande? Koderna verkar ju tyda på att de inte fungerar så jättebra. Kan du få ut något värde från dem via typ VIDA?
Kolla även säkringen/arna till lambdasonderna. Tror de sitter i säkringslådan under huven. :-)

Jag har kollat runt på youtube och ser d&aum[…]

Om du kör live data så kan du fö[…]

Ehhhh... Du skriver så här "mes[…]

Du har identifierat rätt sensor. Om du st&ari[…]