Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1553449
1 Tomgång CO-Halt, (EG: 8,2 1,2). För Hög 2*

2 Förhöjd Tomgång CO-Halt, (EG: 8,2 1,2). För Hög 2*


(10:3) Miljökontrollvärden (Gränsvärden inom parentes)

CO 2500 Varv 0,6 (0,2) CO 0,5 ( 0,3)

Lambda 1,02 (0,96- 1,04) HC 143 (2000)

Det är vad som Bilprovningen kom fram till. Dom stod ett tag och varvade upp Motorn........för att få lite temp i den ??
#1553451
2022* slog Carspect ner på Co- halten. Och 2023* Blev det svensk bilprovnings tur. Bilen var Nyservad inför besiktningen 2022* Oljor/Stift/filter......... you name it
Och bilen har rullat MAX 500M sedan besiktningen 2022* (Sjuskriven) Så det blir en rutt till affären bara!

För att vara på den säkra sidan! Så får jag väl gå igenom avgaskammen? Och se över att ingenting är fel där? -Att allt stämmer? För att utesluta det ena elr det andra.

Jag får känslan att det är Katalysatorn som kan ha givit upp? Kanske även Lambda givaren?
#1553511
Du bör få felkod vid fel på lambdasensorn, det finns ju två stycken just för att de ska kunna övervaka varandra :-)
Likaså vid dålig effekt på katalysator, det brukar väl upptäckas av den bakre lambdan och ge en felkod..
Men det där med luftläckage innan främre lambdan brukar väl ha en tendens att rycka undan mattan under fötterna på reglersystemet.. Har inte råkat ut för det själv (än) :P
Jag skulle ha börjat med att kolla att det är rimlig kompression i alla cylindrarna genom att dra runt vevaxeln med spärrskaft och hylsa. På två hela vevaxelvarv ska alla fem ha gått igenom kompressionsfasen..
#1553534
Bästa sättet att få upp tempen i katten är att segdra motorn på lägre varv med mycket gas. Man kan köra en bit med plattan i mattan på 5:an och hålla farten med bromsen, då får man lite värme i bromsarna på samma gång
#1553665
Erik Å skrev: lör 02 sep 2023, 19:06 Du bör få felkod vid fel på lambdasensorn, det finns ju två stycken just för att de ska kunna övervaka varandra :-)
Likaså vid dålig effekt på katalysator, det brukar väl upptäckas av den bakre lambdan och ge en felkod..
Men det där med luftläckage innan främre lambdan brukar väl ha en tendens att rycka undan mattan under fötterna på reglersystemet.. Har inte råkat ut för det själv (än) :P
Jag skulle ha börjat med att kolla att det är rimlig kompression i alla cylindrarna genom att dra runt vevaxeln med spärrskaft och hylsa. På två hela vevaxelvarv ska alla fem ha gått igenom kompressionsfasen..
Mig veterligen har jag bara 1 Lamdagivare :P
#1553667
Erik Å skrev: lör 02 sep 2023, 19:06 Du bör få felkod vid fel på lambdasensorn, det finns ju två stycken just för att de ska kunna övervaka varandra :-)
Likaså vid dålig effekt på katalysator, det brukar väl upptäckas av den bakre lambdan och ge en felkod..
Men det där med luftläckage innan främre lambdan brukar väl ha en tendens att rycka undan mattan under fötterna på reglersystemet.. Har inte råkat ut för det själv (än) :P
Jag skulle ha börjat med att kolla att det är rimlig kompression i alla cylindrarna genom att dra runt vevaxeln med spärrskaft och hylsa. På två hela vevaxelvarv ska alla fem ha gått igenom kompressionsfasen..
felkod
Katalysator effektivitet, Bank1
Startbatteri

sitter agm orginal om man har start stopp men du k[…]

Brainys V60

Vet inte om bilen hörde att jag tänkte b[…]

Ehhhh... Du skriver så här "me[…]

Jag har kollat runt på youtube och ser d&aum[…]