Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PL600
#1505927
Hej,
Har precis bytt bromsskivor bak samt nya handbromsbackar, står i instruktionen att man ska köra sakta i 300 m för att slita in dom, har gjor det.
Fick dock en 2 på besiktiningen, Bromsverkan otillräcklig.....

har ni något bra tipps på hur man får dom att ta ordentligt?
Användarvisningsbild
av Clodwig
#1505981
Hej. Satte du dit originalbackar? Om inte kan du ha problemet där. Jag bytte till Biltemabackar en gång för ett antal år sedan och jag fick aldrig dem att ta ordentligt. När jag bytte till Volvo original funkade handbromsen perfekt. Tydligen skiljer det något i storlek på backarna
Användarvisningsbild
av Clodwig
#1505983
Clodwig skrev:Hej. Satte du dit originalbackar? Om inte kan du ha problemet där. Jag bytte till Biltemabackar en gång för ett antal år sedan och jag fick aldrig dem att ta ordentligt. När jag bytte till Volvo original funkade handbromsen perfekt. Tydligen skiljer det något i storlek på backarna
Den här kan också vara lösningen på problemet:
https://vparts.se/se/volvo-xc90/xc90-03 ... -xc90.html
av PL600
#1506084
beställde på skruvat.se 310 SEK (Artnr: 12480), har spänt vajern max...kan trots detta trycka ner bromsen ca 8 "klick" utan resultat....enligt instuktion ska bromsen ta mellan 2-5 klick verkar som andra haft samma problem med dessa...skit också...nu måste jag riva allt igen....
var beställer man volvo orginal delar?
ang. Justeringsskruv (Vparts) , det sitter ingen på orginal kan man montera denna ändå (passar den...)?
#1506096
De justeringsskruvar verkar vara ett måste om man ska slipa opassande bromsbackar till bromstrumman .Toleransen är ibland skrämmande stora. Har själv inte använt de ,lärde mig länge sedan att fast Volvos delar skulle komma från samma fabriker som piratdelar ,kräver Volvo tydligen att toleranser är snävare. Originaldelar är lite dyrare men man sparar både jobb och nerver.
Jag köper bromsdelar från Bilia ,men de har begränsat internet försäljning också.
Användarvisningsbild
av Clodwig
#1506119
PL600 skrev:beställde på skruvat.se 310 SEK (Artnr: 12480), har spänt vajern max...kan trots detta trycka ner bromsen ca 8 "klick" utan resultat....enligt instuktion ska bromsen ta mellan 2-5 klick verkar som andra haft samma problem med dessa...skit också...nu måste jag riva allt igen....
var beställer man volvo orginal delar?
ang. Justeringsskruv (Vparts) , det sitter ingen på orginal kan man montera denna ändå (passar den...)?
Har för mig att det som Vparts har till försäljning är Volvo original, men jag kan så klart ha fel. I annat fall bör närmaste Volvo Åf kunna hjälpa dig.
Ang skruven så passar den en mängd modeller, bl.a. din

Volvo 850 92-97
Volvo S70 97-00
Volvo V70, V70XC 97-00
Volvo S60 00-09
Volvo S80 99-05
Volvo V70 00-07
Volvo XC70 00-07
Volvo XC90 03-14
Användarvisningsbild
av lennarte
#1506122
Denna justerskruv satt redan på 140 och tidiga 240. Sedan ersattes den med en plåtbricka för att komma tillbaka på 850 modellen. Detta är ett vanligt fel som måånga gör. Det du ska göra är att skruva tillbaka dom justeringar som finns. Vajern ska vara helt tillbaka, bromsbackarna ska ligga helt mot "klacken" på skölden. Backarna ska ligga an mot skölden också, annars sätt fjädern/fjädrarna på baksidan backarna. Skruva sedan ut justeringen mellan backarna tills skivan börjar tröga. Ryck sedan i vajern medan du snurrar på hjulet så backarna centeras. Skruva sedan på justeringen igen tills hjulet inte går runt. Släpp sedan några kuggar på justeringen så hjulet går lätt. Gör sedan samma på andra sidan, och till sist sträcker du upp vajern så spaken/pedalen tar lagom högt (3 - 4 kugg) sedan rör du aldrig mer denna justering, utan justerar alltid på skruven vid backarna så kommer du att ha kanon handbroms oavsett var du köpt backarna tills bara stålet på dom är kvar
#1506145
Detta gjorde jag med Volvo originalbackar till XC90. Lite speciella backar. Bytte även vajrar bak på en tidigare XC90 -04. Max 5 knäpp på fotpedalen parkering. Står still och godkänd SBP.
Bilagor
Handbroms XC90  Just.jpg
Handbroms XC90 Just.jpg (6.92 MiB) Visad 773 gånger
av PL600
#1508770
Hej igen, beställde orginal bromsbackar på BILIA, monterade dom igår och parkeringsbromsen fungerar väldigt bra (kontroll beskitning bokad på fredag), så det verkar som om skruvat.se lågpris (Artnr: 12480) inte funkar alls i detta fall, ska reklamera dessa...
Har dock monterat bromsskivor och bromsbelägg från Skruvat.se som fungerar, får se om hur länge dom håller dock...

tack alla för support!!!

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]

Fick min V60 1 mars i år, tog 19 m&ari[…]