Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S60FIN
#1505591
Tjena.

Vet att handboken föreskriver ACEA B4 olja till denna men mer och mer oljor speciellt 0/5W-30 finns det nästan bara C3 av nu för tiden.

Enligt vad jag läst på så skall dessa oljor i princip ha samma egenskaper som ACEA A3/B3/B4 men dom är "low saps". Problemet är ju bara att enligt ACEA så varnas det för att dessa oljor passar inte alla äldre motorer men vad klassas som äldre motor? Dom från 70-t eller början av 00???

Så min fråga är att har någon prövat köra på C3 olja och har erfarenhet av detta? Alla service verkstäder ger som förslag 0/5W-30 men endera C3 eller A5/B5 och B5 torde vara helt fel till denna Volvo motor, nyare motorer lär dom gå till men...

5w-40 finns det en hel uppsjö av B4 oljor men skulle själv vilja använda mig av en 5W-30 som jag gjort i alla mina dieslar och vart nöjd med och känner mig bekväm med.
Dessutom är 5W-30 C3 så kallade long life oljor vilket inte borde vara alltför dåligt när det är 20.000km service intervall på bilen och skulle gärna inte byta alltför ofta eftersom jag kör en hel del.

Tackar för svar.
Bilagor
Screenshot_20220719-131413.png
Screenshot_20220719-131413.png (278.37 KiB) Visad 1700 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1505616
Kan du stå ut med att byta olja oftare än vad Volvo rekommenderar blir det mycket enklare. Köpte ACEA C3 5W30 olja till en D4 motor på Biltema för ett tag sedan. Vad jag kan läsa ut av specifikationerna är det kallstart egenskaperna (ej under -30°), bränsleförbrukningen (någon cl mer vid kallt väder) och bytesintervallerna som skiljer. Jag ska köra denna olja på vår nya Subaru (bensin/etanol motor) också när garantin går ut....
Köpte till D4-an denna olja, Biltemas 36-9016
av UnleashFusion
#1505656
inga erfarenheter av C3 men om du skulle vilja ha 5w-30 A3/B4 finns dessa: https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... t_id=10579 , https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... ct_id=2107 , välkänt märke, om jag kommer ihåg rätt sa någon på forumet att Valvoline har högre viskositet än vad castrol har. . Använder själv denna olja, fast min är 0W-30 A5/B5
av S60FIN
#1505715
Juu finns att beställa om man vill men skulle gärna undvika bytet själv eftersom det finns ställen som servar bilen så pass billigt att det inte ens är värt besväret. :D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1505843
S60FIN skrev: ons 20 jul 2022, 10:17 Juu finns att beställa om man vill men skulle gärna undvika bytet själv eftersom det finns ställen som servar bilen så pass billigt att det inte ens är värt besväret. :D
Ha då koll på vilken olja dom häller i. Det finns väldigt billiga oljor på marknaden om du köper på helfat. Du märker ingen skillnad på flera 1000 mil om du fått en "undermålig" olja. Byter du oftare märker du nog aldrig skillnad, bara det inte är för tjock eller för tunn olja. Eller för kallt klimat eller för vamt klimat för den olja du har i.
av S60FIN
#1505844
Ringde Volvo service idag och dom sade att dom själva använder Castrol 0W-30 A3/B4 till denna motor så dom rekommenderade den.

Blir väll att söka efter en 0W-30 istället som är lättare att hitta med rätt klassning.

Tackar för alla svar.
av S60FIN
#1505974
Har hittat två oljor som finns att fås inne i våran stad nu som matchar beskrivning och ganska samma pris så blir att köpa en av dessa.

-TOTAL 0W-30 QUARTZ 9000 ENERGY
-CASTROL EDGE 0W-30 A3/B4

Det som jag undrar över är varför Volvo från 2006 och framåt har börjar rekommendera 0W-30 A5/B5.
Kan deta ha något med när Ford kom med i bilen, vet dock inte vilket årtal detta var men vet att Ford kör på A5/B5 kvalite i sina motorer...

Tycker D5 motorn kan ju inte ha ändrat så himla mycket mellan 05-06, 163 => 183hp jaa men kan inte tro att konstruktionen ändrat avsevärt utan mest program uppdatering möjligen. Helt ny utvecklad motor var det garanterat inte.

Gubben hos reservdels försäljaren var förvånad och sa man har alltid kört och han har alltid sålt 0w-30 A5/B5 till Volvo bilar för det har det alltid varit dom skall ha förutom i riktigt riktigt gamla bilar...
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]