Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1503890
Hej alla
Jag har ett problem med min svågers bil. Den har stått avställd i ett varmgarage och inte startats på drygt 3 år.
Jag provade att starta den med ett nytt batteri, men startmotorn orkar inte dra igång motorn.
Vad som hände var att det klickar till och strömstyrkan gick kraftigt ned. Provade flera gånger med samma resultat.
Jag tolkar det som att motorn har kärvat och sitter så hårt fast, att startmotorn inte orkar att dra igång den . Då tänker jag så här att kan jag med en ringnyckel komma åt skruven på vevaxeln och få en rörelse där, så kanske friktionen blir mindre och startmotorn orkar dra igång motorn. Det är jättetrångt att komma åt muttern men jag tror med en ringnycker som är lite vinklad borde det gå?.
Min fråga är om ni tror på detta upplägg , eller har ni ett annat förslag som jag kan prova. Jag har provat med växellägena P och N då det är en automat.
Någon som vet vilken diameter det är på centrummuttern, så jag kan köpa rätt ringnyckel och jag gissar att jag måste förlänga med ett rör för att orka.
Alla idéer tas tacksamt emot.
MVH
Ulf
#1504017
Hej och tusen tack för ett konstruktivt svar.
Det klickar till och strömmen går ner så instrumentbelysningen nästan släcks , så det gör att jag tror att solonieden går in och all ström går till startmotorn, men den orkar inte att dra runt motorn.
Bra film du skickade och det är ett tips med som jag vid tillfälle prova.
Tyvärr är det en automat så den går inte att rulla igång.
Jag är ändå sugen att försöka rucka på vevaxeln och se om det får startmotorn att orka dra runt motorn. Det är därför jag söker efter diametern på muttern på vevaxeln på höger sida,
Det är trångt som fan , men jag tror och hoppas att man kan få dit en ringnyckel som är lite ut vinklad, men söker efter vilken diameter man ska köpa.
Uffe
#1504065
Hej
Tack för svar då vet jag att det är 24 mm mutter.
Bilen har kopplats till ett nytt batteri, så det är inte det som är felet. Däremot kan det naturligtvis vara oxidation i el anslutningarna både till startmotorn och soloniden.
Men jag börjar med att försöka vrida runt vevaxeln och ser om det räcker, Om inte får jag kolla elanslutningarna och fick här en bra filmslnutt hur man går till väga.
tack för era svar
Uffe

Av mina däck kvarstod runt 5-6 mm, men å[…]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]